La neologia al servei de l’ensenyament del lèxic Authors Elisenda Bernal Universitat Pompeu Fabra Alba Milà-Garcia Universitat Pompeu Fabra Keywords: neology, vocabulary, word formation, digital resource, pedagogic uses of Web 2.0 Abstract Neology at the service of vocabulary teaching Neolosfera is a blog (http://obneo.iula.upf.edu/neolosfera) created by Pompeu Fabra University's Neology Observatory, which was started up in January 2014. One neologism is published on this blog every day with contexts of use and an explanation about its formation and meaning. This article considers how this resource may be put to use in the teaching of vocabulary in the classroom. Downloads Download data is not yet available. Author Biographies Elisenda Bernal, Universitat Pompeu Fabra Llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona (1994) i doctora en Lingüística per la Universitat Pompeu Fabra [UPF] (2000) amb la tesi Els sufixos verbalitzadors del català. Relacions semàntiques i diccionari, de la qual es va derivar el projecte A digital dictionary of Catalan derivational affixes pel qual va rebre el Laurence Urdang Award (2006). Ha participat en projectes lexicogràfics diversos a l'Institut d'Estudis Catalans i ha assessorat diccionaris d'editorials com Macmillan o K Dictionaries. Actualment és professora lectora a la Facultat de Traducció i Interpretació de la UPF i membre del grup InfoLex i de l'Observatori de Neologia d'aquesta universitat. Alba Milà-Garcia, Universitat Pompeu Fabra Llicenciada en Traducció i Interpretació per la Universitat Pompeu Fabra (2009) i màster en Formació de Professors d'Espanyol com a Llengua Estrangera per la Universitat de Barcelona (2011). Actualment està desenvolupant una tesi doctoral a la UPF centrada en la pragmàtica, la cortesia i l'anàlisi de la conversa. Imparteix docència al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF en assignatures de llengua catalana i castellana, i forma part dels grups de recerca Infolex i Observatori de Neologia. Downloads PDF (Català) Published 2016-06-30 How to Cite Bernal, E., & Milà-Garcia, A. (2016). La neologia al servei de l’ensenyament del lèxic. Terminàlia, 2(14), 7–15. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/Terminalia/article/view/140662 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue No. 14: December 2016 Section Articles License Authors registered on the OJS platform must read the copyright assignment terms and fill in the corresponding acceptance box.The intellectual property of articles belongs to the respective authors.On submitting articles for publication to the journal Terminàlia, authors accept the following terms:Authors assign to SCATERM (a subsidiary of Institut d'Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Terminàlia.Authors answer to SCATERM for the authorship and originality of submitted articles.Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles.SCATERM declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors.The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it.The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.