Catalunya, pionera de la ciència acadèmica publicitària a Espanya Autors/ores Lluís Costa Universitat de Girona Adrià Vidal Universitat de Girona Paraules clau: publicitat, comunicació de massa, educació, premsa, psicologia. Resum L’objectiu essencial de la recerca és demostrar que la condició de ciència acadèmica aplicada a la publicitat es va introduir a Espanya des de Catalunya, en les primeres dècades del segle xx, a partir dels coneixements i els avenços experimentats als països més industrialitzats, especialment als EUA. La recerca confirma tres eixos fonamentals de les hipòtesis plantejades: a) el paper secundari d’Espanya en el concert mundial de la teoria publicitària, b) l’interès nacional per a adaptar la publicitat en els plans docents espanyols, a partir de les aportacions, sobretot, de teòrics catalans i c) la premsa com a plataforma prioritària de difusió de la publicitat.PARAULES CLAU: publicitat, comunicació de massa, educació, premsa, psicologia. Biografies de l'autor/a Lluís Costa, Universitat de Girona Departament de Filologia i Comunicació de la Universitat de Girona. Adrià Vidal, Universitat de Girona Departament de Filologia i Comunicació de la Universitat de Girona. Descàrregues PDF Com citar Costa, L., & Vidal, A. (2020). Catalunya, pionera de la ciència acadèmica publicitària a Espanya. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 37(2), 55–76. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/148425 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 37 Núm. 2: novembre 2020 Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Comunicació (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi , en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Comunicació de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Comunicació de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Comunicació en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Comunicació està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.