Evolució de les audiències de la televisió de proximitat: el cas de La Xarxa abans i després de la pandèmia Autors/ores Josep Lluís Micó Universitat Ramon Llull https://orcid.org/0000-0003-1191-226X Joan Sabaté Salazar Universitat Ramon Llull https://orcid.org/0000-0001-5487-7738 Alba Sabaté Gauxachs Universitat Ramon Llull https://orcid.org/0000-0003-0956-9933 Verónica Israel Turín Universitat Ramon Llull https://orcid.org/0000-0002-5843-1781 DOI: https://doi.org/10.2436/20.3008.01.229 Paraules clau: televisors connectats, audiències locals, mesurament d’audiències, HbbTV, La Xarxa, covid-19. Resum Els responsables de les televisions locals sempre han sabut que l’impacte en la seva comunitat de referència era tan o més rellevant que el dels mitjans de més abast, però la dificultat del mesurament de les seves audiències ho feia difícil de demostrar quantitativament.Gràcies a l’anàlisi de les dades de les televisions connectades (HbbTV) de La Xarxa és possible quantificar l’impacte de les televisions locals de manera precisa. A l’estudi s’han seleccionat diferents moments rellevants de l’actualitat des de gener de 2020 fins a gener de 2021, en el context de tres períodes derivats de les mesures sanitàries per aturar l’expansió de la covid-19: els mesos previs al confinament domiciliari, el període de confinament i l’inici de l’anomenada nova normalitat.L’estudi destaca com l’audiència s’adreça a les televisions locals en moments de crisi de més proximitat territorial o quan aquests poden tenir més impacte en la seva quotidianitat. Biografies de l'autor/a Josep Lluís Micó, Universitat Ramon Llull Catedràtic de periodisme de la Universitat Ramon Llulli degà de la Facultat de Comunicació i Relacions InternacionalsBlanquerna - Universitat Ramon Llull.JosepLluisMS@blanquerna.url.edu Joan Sabaté Salazar, Universitat Ramon Llull Llicenciat en comunicació audiovisual per la Universitat Ramon Llulli coordinador de màsters i postgraus a la Facultat de Comunicaciói Relacions Internacionals Blanquerna - Universitat Ramon Llull.joanss@blanquerna.url.edu Alba Sabaté Gauxachs, Universitat Ramon Llull Periodista i doctora en comunicació per la Universitat Ramon Llulli sotsdirectora de l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religiói Cultura. Coordinadora del grau en gestió de la comunicacióglobal a la Facultat de Comunicació i Relacions InternacionalsBlanquerna - Universitat Ramon Llull.albasg@blanquerna.url.edu Verónica Israel Turín, Universitat Ramon Llull Doctora en comunicació per la Universitat Ramon Llull i investigadorade l’Observatori Blanquerna de Comunicació, Religió i Cultura.veronicait@blanquerna.url.edu Referències AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación) (2020). Cuaderno de bitácora [en línia]. <https://www.aimc.es/otros-estudios-trabajos/aimc-cuaderno-bitacora-estudio-medios-la-espana-confinada/> [Consulta:15 maig 2022]. Alces-Alcalde, G.; Amezaga, J. (2016). «Mediacentric spaces and physical spaces in minority language use: A case studyon the Basque language press». Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 8 (2), p. 227-243. <https://doi.org/10.1386/cjcs.8.2.227_1>. Bertrand, I.; Hughes, P. (2005). Media research methods: Audiences, institutions, texts. Nova York: Palgrave Macmillan. Casero-Ripollés, A. (2009). «Transparency in the structure of the Catalan communication system: The communication and culture barometer». Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 1 (1), p. 111-117. — (2020). «Impact of covid-19 on the media system. Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak». El Profesional de la Información, 29 (2), e290223. <https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23>. Dodge, M. (2005). «The role of maps in virtual research methods». A: Hine, C. (ed.). Virtual methods: Issues in social research on the Internet. Oxford: Berg, p. 113-127. Etteme, J. S.; Whitney, D. C. (1994). Audiencemaking: How the media create the audience. Thousand Oaks: Sage. Fondevila Gascón, J. F. (2009). «La televisión IP (IPTV) y la transmisión mediante VDSL: realidad y perspectivas de negocio». Vivat Academia: Revista Académica y de Investigación del Grupo CONCILIUM, 105, p. 9. — (2012). «Connected television: Advantages and disadvantages of the HbbTV standard». Cuadernos de Información, 32, p. 11-20. — (2014). «El uso de hipertexto, multimedia e interactividad en periodismo digital: propuesta metodológica de ranking de calidad». ZER: Revista de Estudios de Comunicaciónn (Journal of Communication Studies), 19 (36), p. 55-76. Fondevila Gascón, J. F.; Botey López, J.; Rom Rodríguez, J. (2017). «Formats emergents en televisió: anàlisi comparativa d’aplicacions publicitàries interactives en HbbTV». Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 34 (1), p. 67-81. Fondevila Gascón, J. F.; Botey López, J.; Rom Rodríguez, J.; Muñoz González, M. (2017). «Posibilidades comunicativas del HbbTV: un nuevo escenario para la publicidad interactiva». A: Castelló-Martínez, A.; Pino-Romero, C. del (coord.). Publicidad y convergencia mediática: Nuevas estrategias de comunicación persuasiva. Sevilla: Egregius Ediciones, p. 11-28. Fondevila Gascón, J. F.; Botey López, J.; Rom Rodríguez, J.; Ordeix, E. (2017). The European television of the future and HBBTV: A new interactivity scenario. ECREA Television Studies Section Conference 2017 «The future of European television: Between transnationalism and euroscepticism» (Màlaga, 15-17 novembre 2017). Fondevila Gascón, J. F.; Botey López, J.; Rom Rodríguez, J.; Vila, F. (2018). «Monetización en publicidad digital: interactividad para HbbTV». Hipertext.net: Revista Académica sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, 16, p. 22-31. Fondevila Gascón, J. F.; Polo López, M.; Botey López, J. (2019). Multi-user virtual environments in HbbTV. CISTI’2019 - th Iberian Conference on Information Systems and Technologies. Coimbra. Fondevila Gascón, J. F.; Polo López, M.; Vilajoana Alejandre, S. (2019). Digital inclusion policies about interactivity: The HbbTV phenomenon. DIPRC2019: Digital Inclusion Policy and Research Conference 2019. Liverpool. Fondevila Gascón, J. F.; Polo López, M.; Vilajoana Alejandre, S.; Miotto, G. (2019). «Nuevas narrativas publicitarias televisivas: la interactividad y la métrica en el HbbTV». Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 37 (2) (novembre 2020), p. 77-92. Fondevila Gascón, J. F.; Rom Rodríguez, J.; Miotto, G.; Polo López, M. (2018). «Audiencias en el ecosistema móvil: periodismo y HbbTV». A: Meso Ayerdi, K.; Peña Fernández, S.; Larrondo Ureta, A. (ed.). X Congreso Internacional de CIberperIodIsmo: Profesionales y audiencias en el ecosistema móvil. Bilbao: Universidad del País Basco, p. 227-235 Guion, L.; Diehl, D.; McDonald, D. (2011). Conducting an in-depth interview [en línia]. University of Florida. <https://www.betterevaluation.org/tools-resources/conducting-depth-interview> [Consulta: setembre 2020]. Gunter, B. (2000). Media research methods: Measuring audiences, reactions and impact. Londres: Sage. Huertas Bailén, A. (2015). Yo soy audiencia: Ciudadanía, público y mercado. Barcelona: Editorial UOC. Jauset Berrocal, J. A. (2000). La investigación de audiencias en televisión: Fundamentos estadísticos. Barcelona: Paidós. — (2008). Les audiències a la televisió. Barcelona: UOC. Johnson, J. M. (2002). «In-depth interview». A: Gubrium, J. F.; Holstein, J. A. (ed.). Handbook of interview research: Context, and method. Londres: Sage, p. 103-119. Kent, R. A. (1994). Measuring media audiences. Londres: Routledge. Laferrara, V.; Justel-Vázquez, S. (2020). «The health crisis on Instagram: How the media are building their agenda on the visual social network during the covid-19 pandemic». Trípodos, 47 (1), p. 123-134. <https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p123-134>. Livingstone, S; Lunt, P. (1994). Talk on television: Audience participation and public debate. Londres: Routledge. Mahrt, M.; Scharkow, M. (2013). «The value of big data in digital media research». Journal of Broadcasting and Electronic Media, 57 (1), p. 20-33. <https://doi.org/10.1080/08838151.2012.761700>. McQuail, D. (1997). Audience analysis. Thousand Oaks: Sage. Napoli, P. M. (2003). Audience economics: Media institutions and the audience marketplace. Nova York: Columbia University. — (2005). «Audience measurement and media policy: Audience economics, the diversity principle, and the local people meter». Communication Law and Policy, 10 (4), p. 349-382. — (2007). Media diversity and localism: Meaning and metrics. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. — (2011). Audience evolution: New technologies and the transformation of media audiences. Nova York: Columbia University Press. Nightingale, V. (2011). The handbook of media audiences. Malden, MA: Wiley-Blackwell. Rivas-de-Roca, R. (2022). «La polarización en la información local sobre la Unión Europea: un estudio transnacional». Comunicació: Revista de Recerca i d’Anàlisi, 39 (1) (maig 2022), p. 41-60. Sabaté, J. (2011). «Els estudis d’audiència i la seva incidència en el sistema de comunicació. La situació dels estudis d’audiència». A: Informe de la comunicació a Catalunya 2009-2010. Barcelona: InCom-UAB: Generalitat de Catalunya. Direcció General de Difusió, p. 31-36. Sabaté, J. (2015). «Els sistemes de mesurament d’audiències». A: Informe de la comunicació a Catalunya 2013-2014. Barcelona: InCom-UAB: Generalitat de Catalunya. Direcció General de Difusió, p. 73-84. Sabaté, J.; Micó, J. L. (2019). «Measuring the small in the digital landscape». Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 11 (1), p. 79-98. <https://doi.org/10.1386/cjcs.11.1.79_1>. Sáez, A.; Sabat, J.; Peralta, M. (2015). «From active audiences to communities of meaning». A: Meso, K.; Agirreazkuenaga, I.; Larrondo, A. (ed.). Active audiences and journalism: Analysis of the quality and regulation of the user generated contents. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, p. 163-181. Sierra Sánchez, J.; Laferrara, V.; Díez-Bosch, M. (2021). «Covid-19 pandemic in Italian digital media: Media behavior and citizen information consumption during the health crisis». Media & Jornalism, 21 (38), p. 261-276. Sullivan, J. L. (2013). Media audiences: Effects, users, institutions, and power. Thousand Oaks: SAGE. Vogt, W. P.; Vogt, E. R.; Gardner, D. C.; Haeffele, L. M. (2014). Selecting the right analyses for your data. Nova York; Londres: The Guilford Press. Zabaleta, I.; Xamardo, N.; Gutierrez, A.; Urrutia, S.; Fernandez, I. (2010). «Assessment and comparison of current media and journalism systems in the Catalan, Galician and Basque languages». Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 2 (1), p. 3-21. <https://doi.org/10.1386/cjcs.2.1.3_1>. Descàrregues PDF Publicat 2023-05-25 Com citar Lluís Micó, J., Sabaté Salazar, J., Sabaté Gauxachs, A., & Israel Turín, V. (2023). Evolució de les audiències de la televisió de proximitat: el cas de La Xarxa abans i després de la pandèmia. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 40(1), 121–164. https://doi.org/10.2436/20.3008.01.229 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 40 Núm. 1: maig 2023 Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Comunicació (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi , en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Comunicació de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Comunicació de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Comunicació en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Comunicació està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.