L’evolució de la premsa femenina a Espanya: de La Pensadora Gaditana als blogs

Autors/ores

  • María Isabel Menéndez Menéndez Universitat de Burgos
  • Mònica Figueras Maz Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra

Paraules clau:

premsa femenina, premsa especialitzada, blogs de moda, feminitat, gènere, feminisme.

Resum

Malgrat que la premsa femenina té una llarga tradició a Espanya, hi ha molt poca literatura científica que l’investigui. Avui, premsa digital i premsa tradicional intenten coexistir, d’aquí la pertinència d’estudiar-ne l’evolució, des del seu naixement fins a l’actualitat, per reflexionar sobre els canvis que poden esdevenir-se. En aquest article s’analitza l’evolució de la premsa femenina comercial a Espanya a partir de dos dels seus
elements constitutius: el contingut temàtic basat en la feminitat normativa i l’ús d’estratègies discursives captatives basades en l’estil implicatiu. A partir d’aquestes dues característiques s’aborda una anàlisi de la història i l’actualitat, i s’afegeixen en aquesta última fase els blogs de moda, que semblen convertir-se en el relleu de la premsa femenina. La diferència ara està en qui decideix què és allò femení; les usuàries, i no
només empreses, tenen capacitat per intervenir. L’anàlisi ha partit dels resultats empírics d’anteriors treballs de les autores així com dels treballs d’autors i autores que han investigat aquestes publicacions.

PARAULES CLAU: premsa femenina, premsa especialitzada, blogs de moda, feminitat, gènere, feminisme.

Descàrregues

Com citar

Menéndez Menéndez, M. I., & Figueras Maz, M. (2013). L’evolució de la premsa femenina a Espanya: de La Pensadora Gaditana als blogs. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 30(1), 25–48. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/67168

Número

Secció

La història de la comunicació en els àmbits de la premsa, la publicitat, el cinema, la ràdio i la televisió