La crisi climàtica en l’àmbit educatiu: de la desatenció a l’acció Auteurs-es Isabel Ruiz Mallén Universitat Oberta de Catalunya DOI: 10.2436/20.2503.01.229 Mots-clés : educació climàtica, crisi climàtica, currículum escolar, educació ecosocial, canvi sistèmic Résumé L’educació climàtica és una incorporació recent al currículum escolar, tot i la presència del canvi climàtic en la nostra realitat quotidiana des de fa dècades. A Catalunya, fenòmens com les onades de calor, les inundacions o els incendis tenen un impacte directe en la salut, les infraestructures i el funcionament dels centres educatius. La nova legislació educativa (LOMLOE i Decret 175/2022) introdueix la crisi climàtica com a contingut transversal en l’educació primària i secundària, amb un enfocament ecosocial que promou la consciència crítica, l’acció i el compromís ètic de l’alumnat. Aquest model educatiu aposta per desenvolupar coneixements i competències a través d’experiències properes, com ara la renaturalització dels patis escolars, fomentant una educació climàtica transformadora i compromesa amb la sostenibilitat i la justícia global. Téléchargements Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles. Biographie de l'auteur-e Isabel Ruiz Mallén, Universitat Oberta de Catalunya Isabel Ruiz Mallén és professora agregada a la Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ambientòloga de formació i especialitzada en educació ambiental, coordina la línia de recerca en cocreació i processos d’aprenentatge transformador en els àmbits de la sostenibilitat i la resiliència climàtica urbana al grup de recerca consolidat Laboratori de Transformació Urbana i Canvi Global (TURBA Lab) de la UOC. És membre del Consell Assessor Científic de l’Ajuntament de Barcelona i del Green Education Partnership de la UNESCO. Téléchargements PDF (Català) Publié-e 2025-06-29 Comment citer Ruiz Mallén, I. (2025). La crisi climàtica en l’àmbit educatiu: de la desatenció a l’acció. Terminàlia, 1(31), 63–65. Consulté à l’adresse https://revistes.iec.cat/index.php/Terminalia/article/view/155202 Styles bibliographiques ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Télécharger la référence Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Numéro No. 31: Juin 2025 Rubrique Transition climatique et terminologie Licence Cet ouvrage est soumis -sauf indication contraire dans le texte, les photographies ou autres illustrations- à une licence Reconnaissance - Non commerciale - Sans ouvrages dérivés 3.0 Espagne de Creative Commons, dont le texte complet peut être consulté sur le site http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/fr/deed.fr. La reproduction, la distribution et la communication de l'ouvrage par le public en général sont donc autorisées pourvu que la paternité intellectuelle en soit reconnue, ainsi que l'entité qui en fait la publication, et qu'il n'en soit pas fait un usage commercial ni aucun ouvrage dérivé.