The cognitive structure of term variation: the role of concept class in the naming of specialized concepts

Authors

  • Sabela Fernández Silva Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Keywords:

term variation, cognitive motivation, salience, concept class

Abstract

This article presents a study on the influence of concept class in term variation. The hypothesis is that concept class plays a role in the behavior of term variation in a given subject field; and that there are conceptual dimensions that are more salient and appear more frequently in the names of a given concept class. To this end, the variation patterns of concepts belonging to the classes of humans, animals and places are examined in a bilingual corpus (Galician and French) of texts in the field of fishing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sabela Fernández Silva, Pontificia Universidad Católica de Valparaiso

Sabela Fernández-Silva és llicenciada en Traducció i Interpretació (francès-espanyol) per la Universitat de Salamanca i doctora en Lingüística Aplicada per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Actualment és professora auxiliar a l'Institut de Literatura i Ciències del Llenguatge de la Pontifícia Universitat Catòlica de Valparaíso (Xile) i coordinadora del Departament de Traducció i Interpretació. Imparteix docència a les titulacions de Castellà i Comunicació, Traducció i Interpretació, així com en el màster de Lingüística Aplicada i en el doctorat en Lingüística. Els seus interessos de recerca comprenen la variació terminològica, la neologia i la traducció especialitzada des d'una perspectiva cognitiva. També és membre extern del grup IULATERM i de l'Observatori de Neologia de l'Institut de Lingüística Aplicada (IULA) de la UPF.

Published

2016-09-15

How to Cite

Fernández Silva, S. (2016). The cognitive structure of term variation: the role of concept class in the naming of specialized concepts. Terminàlia, 1(15), 15–26. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/Terminalia/article/view/141738

Issue

Section

Articles