Per a una teoria de la comunicació fonamentada sociològicament (DOI: 10.2436/20.3008.01.87)

Autores/as

  • Jordi Berrio Universitat Autònoma de Barcelona

Palabras clave:

comunicació, indústria cultural, metodologia, mitjans de comunicació, recerca, sociologia crítica.

Resumen

Hi ha molts sociòlegs que tracten la comunicació d’una manera més o menys marginal, però les teories sociològiques no la tenen en compte, amb les seves mediacions tècniques, com un àmbit definit de les estructures de la societat. Es crida l’atenció sobre els perills que comporta la molta recerca empírica que es fa sense tenir un marc teòric general prou clar. Els sociòlegs alemanys, començant per Max Weber, continuant amb els de l’Escola de Frankfurt, amb les seves diferents generacions, i acabant amb el funcionalisme sistèmic, són els qui més s’han ocupat dels temes referents a la comunicació. Però s’assenyala que han estat Jürgen Habermas i Niklas Luhmann els autors que més s’han acostat a tractar la comunicació tal com, al meu entendre, fóra de desitjar.

PARAULES CLAU:

comunicació, indústria cultural, metodologia, mitjans de comunicació, recerca, sociologia crítica.

Biografía del autor/a

Jordi Berrio, Universitat Autònoma de Barcelona


Doctor en filosofia, professor de teoria de la comunicació del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de Barcelona

Descargas

Publicado

2011-12-09

Cómo citar

Berrio, J. (2011). Per a una teoria de la comunicació fonamentada sociològicament (DOI: 10.2436/20.3008.01.87). Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 28(2), 109. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/54805

Número

Sección

Miscelánea científica