La comunicació de les tecnologies disruptives i emergents: intel·ligència artificial generativa i NewSpace

Autores/as

  • Jaume Lozano Monge Barcelona Supercomputing Center (BSC)
  • Guillem Marca Francés Professor titular del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona

  • DOI: 10.2436/20.3008.01.257

Palabras clave:

ciència, relacions públiques, NewSpace, IA (intel·ligència artificial), polítiques públiques, ètica

Resumen

Les tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial generativa i el NewSpace, presenten nous desafiaments comunicatius i ètics en el camp de la comunicació. Aquest estudi analitza com les estratègies públiques tecnològiques es transmeten en aquests sectors, atenent tant la percepció ciutadana com les dinàmiques dels actors implicats. Mitjançant una investigació qualitativa amb entrevistes a deu professionals de les àrees tecnològica, institucional i comunicativa, es posen en relleu factors que condicionen l’eficàcia d’aquestes estratègies. Els resultats indiquen la importància d’alinear els missatges amb valors socials com la sostenibilitat i la transparència, així com evitar distorsions derivades de prejudicis i falta de marcs narratius compartits. Els experts subratllen la necessitat d’establir guies i estratègies coordinades que permetin una comunicació efectiva i ètica en un entorn complex i destaquen que la percepció pública pot veure’s afectada si no es gestionen adequadament els riscos comunicatius.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2025-11-28

Cómo citar

Lozano Monge, J., & Marca Francés, G. (2025). La comunicació de les tecnologies disruptives i emergents: intel·ligència artificial generativa i NewSpace. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 42(2), 47–65. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/156272

Número

Sección

Artículos