Retòrica bèl·lica en el tractament periodístic de conflictes educatius: metàfores de guerra entorn de l’educació per a la ciutadania

Autors/ores

  • Adolfo Carratalá Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació de la Universitat de València.

Paraules clau:

periodisme educatiu, premsa, conflicte, metàfores, discurs bèl·lic, educació per a la ciutadania.

Resum

La cobertura de les notícies vinculades a l’educació hauria d’extremar la precisió i el rigor perquè el tema afecta directament els menors d’edat. Aquesta exigència és encara més gran quan parlem de conflictes al voltant de l’ensenyament. Els mitjans de comunicació haurien d’actuar, en aquests casos, com a agents mediadors que faciliten la cerca d’acords i solucions. En els darrers anys, a Espanya s’ha practicat un tipus de periodisme més orientat a l’increment de la tensió pública que a millorar el coneixement dels individus sobre la realitat. La controvèrsia al voltant de la introducció de l’assignatura d’educació per a la ciutadania n’és un exemple. Aquest treball pretén demostrar, aplicant l’anàlisi textual de nombroses informacions publicades per ABC i La Razón, si la retòrica emprada en el discurs de la premsa conservadora afavorí la representació del conflicte com una situació bèl·lica mitjançant el recurrent ús de metàfores pròpies d’aquest camp semàntic. En aquest cas, els missatges d’aquests diaris beneficiarien una conceptualització de l’enfrontament que en permetria la intensificació i que afectaria la normalitat de la vida escolar i el desenvolupament acadèmic dels estudiants.

PARAULES CLAU: periodisme educatiu, premsa, conflicte, metàfores, discurs bèl·lic, educació per a la ciutadania.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Com citar

Carratalá, A. (2014). Retòrica bèl·lica en el tractament periodístic de conflictes educatius: metàfores de guerra entorn de l’educació per a la ciutadania. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 31(1), 67–87. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/83113

Número

Secció

Miscel·lània científica