La construcció del discurs sensacionalista en la premsa esportiva espanyola del segle xx

Autors/ores

  • Francesc T. Martínez Sanchis Universitat de València (València)

Paraules clau:

esports de masses, premsa esportiva, estratègies d’espectacularitat, sensacionalisme, ficció realista, model popular sensacionalista.

Resum

L’estudi analitza la construcció del discurs sensacionalista en la premsa esportiva espanyola del segle xx. Concretament estudiem dos períodes decisius (del 1895 fins al 1936 i la Transició, del 1975 fins al 1982) en els quals es desenvolupa —i finalment s’assenta— una estratègia de l’espectacle en la informació esportiva. Durant el primer terç del segle xx la premsa esportiva —a diferència de les revistes esportives vuitcentistes educatives i adoctrinadores— va adoptant estratègies d’espectacularitat mitjançant la combinació de la fotografia espectacular i sensacional, el dibuix d’humor crític, titulars connotatius, i cròniques descriptives i emocionants en què té cabuda també la ficció realista. Durant la Transició, el periodisme esportiu reprèn el camí de la Segona República i assaja noves fórmules que acabaran assentant un model popular sensacionalista en el qual l’emotivitat exagerada, la fascinació de la imatge i l’agressivitat narrativa marcaran les pautes. L’esport espectacle florirà preferentment en els denominats esports de masses, especialment el futbol.

Biografia de l'autor/a

Francesc T. Martínez Sanchis, Universitat de València (València)

Periodista, historiador, doctor en comunicació
i professor de la Universitat de València.

Descàrregues

Com citar

Martínez Sanchis, F. T. (2022). La construcció del discurs sensacionalista en la premsa esportiva espanyola del segle xx. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 39(1), 9–40. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/149989

Número

Secció

Articles