La comunicació de les tecnologies disruptives i emergents: intel·ligència artificial generativa i NewSpace

Autors/ores

  • Jaume Lozano Monge Barcelona Supercomputing Center (BSC)
  • Guillem Marca Francés Professor titular del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona

  • DOI: 10.2436/20.3008.01.257

Paraules clau:

ciència, relacions públiques, NewSpace, IA (intel·ligència artificial), polítiques públiques, ètica

Resum

Les tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial generativa i el NewSpace, presenten nous desafiaments comunicatius i ètics en el camp de la comunicació. Aquest estudi analitza com les estratègies públiques tecnològiques es transmeten en aquests sectors, atenent tant la percepció ciutadana com les dinàmiques dels actors implicats. Mitjançant una investigació qualitativa amb entrevistes a deu professionals de les àrees tecnològica, institucional i comunicativa, es posen en relleu factors que condicionen l’eficàcia d’aquestes estratègies. Els resultats indiquen la importància d’alinear els missatges amb valors socials com la sostenibilitat i la transparència, així com evitar distorsions derivades de prejudicis i falta de marcs narratius compartits. Els experts subratllen la necessitat d’establir guies i estratègies coordinades que permetin una comunicació efectiva i ètica en un entorn complex i destaquen que la percepció pública pot veure’s afectada si no es gestionen adequadament els riscos comunicatius.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicat

2025-11-28

Com citar

Lozano Monge, J., & Marca Francés, G. (2025). La comunicació de les tecnologies disruptives i emergents: intel·ligència artificial generativa i NewSpace. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 42(2), 47–65. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/156272

Número

Secció

Articles