Comunicació participativa pel canvi social: la despatriarcalització del relat del Museu Marítim de Barcelona

Autors/ores

  • Catalina Gayà Morlà Universitat Autònoma de Barcelona
  • Marta Rizo García Universitat Autònoma de la Ciutat de Mèxic

Paraules clau:

comunicació participativa, democràcia cultural, canvi social, relats, igualtat, mediació.

Resum

En el marc de l’Agenda 2030, la reflexió s’endinsa en com la comunicació participativa pel canvi social esdevé un camp fèrtil perquè les institucions culturals públiques puguin afrontar les tres principals crisis que viuen: l’accés (participació), el reconeixement (interacció) i la representació (relat). S’entén així que la comunicació participativa procura l’accés i la participació de subjectes exclosos del relat patriarcal. A l’article es presenta també el cas pràctic que ajuda a posar a prova si la comunicació participativa és un marc que possibilita aquest canvi: el procés engegat pel Museu Marítim de Barcelona (MMB) amb l’objectiu de replantejar com ha de canviar el relat per tal de fer-lo més igualitari. En el cas del MMB, la recerca s’estructura entorn de cinc grups de discussió integrats per dones que treballen en el camp marítim. La participació de les dones obre la possibilitat d’unes narratives que poden configurar-se com a nous relats i noves formes de memòria. La recerca, a més, mostra la idoneïtat dels grups de discussió com a pràctica metodològica que propicia la comunicació participativa.


Biografies de l'autor/a

Catalina Gayà Morlà, Universitat Autònoma de Barcelona

Professora lectora Serra Húnter del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Facultat de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona.


Marta Rizo García, Universitat Autònoma de la Ciutat de Mèxic

Professora investigadora de l’Acadèmia de Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de la Ciutat de Mèxic.

Descàrregues

Com citar

Gayà Morlà, C., & Rizo García, M. (2022). Comunicació participativa pel canvi social: la despatriarcalització del relat del Museu Marítim de Barcelona. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 39(2), 9–29. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/150208

Número

Secció

Articles