Mapa de la dona com a subjecte i objecte de la investigació en comunicació a Espanya Autors/ores Patricia Izquierdo Iranzo Universitat Rey Juan Carlos de Madrid Juan Antonio Gaitán Moya Universitat Complutense de Madrid Carmen Caffarel Serra Universitat Rey Juan Carlos de Madrid Paraules clau: estudis de gènere, investigació en comunicació, universitat, tesis doctorals, projectes d’investigació, mètodes d’investigació. Resum La hipòtesi guia és que la investigació en comunicació té característiques distintives des del punt de vista de l’autoria de gènere i respecte a la presència de la dona com a objecte d’estudi comunicacional. Per a això, s’avalua la producció de les dones investigadores de la comunicació en relació amb el conjunt de la investigació de les científiques de la universitat espanyola. Es realitza un mapa de la investigació de gènere en l’àmbit de la comunicació a partir de l’anàlisi de les tesis doctorals i els projectes d’R+D. Les dades d’anàlisi s’obtenen del programa d’R+D+I «El sistema de recerca a Espanya sobre pràctiques socials de comunicació. Mapa de projectes, grups, línies, objectes d’estudi i mètodes» (codi CSO2013-47933-C4-1P). Es confirma la hipòtesi sobre la representació desigual de gèneres i sobre les diferències en la producció de les investigadores de la comunicació, entre d’altres per la variable geogràfica de comunitats autònomes.PARAULES CLAU: estudis de gènere, investigació en comunicació, universitat, tesis doctorals, projectes d’investigació, mètodes d’investigació. Biografies de l'autor/a Patricia Izquierdo Iranzo, Universitat Rey Juan Carlos de Madrid Professora contractada doctora del Departament de Ciències de la Comunicació i Sociologia de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid. Juan Antonio Gaitán Moya, Universitat Complutense de Madrid Professor titular del Departament de Sociologia: Mètodes i Teoria de la Universitat Complutense de Madrid. Carmen Caffarel Serra, Universitat Rey Juan Carlos de Madrid Catedràtica de comunicació audiovisual i publicitatdel Departament de Ciències de la Comunicació i Sociologia de la Universitat Rey Juan Carlos de Madrid. Descàrregues PDF Com citar Izquierdo Iranzo, P., Gaitán Moya, J. A., & Caffarel Serra, C. (2020). Mapa de la dona com a subjecte i objecte de la investigació en comunicació a Espanya. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 37(1), 31–52. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/148118 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 37 Núm. 1: maig 2020 Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Comunicació (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi , en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Comunicació de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Comunicació de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Comunicació en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Comunicació està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.