La joventut només s’ho vol passar bé? La construcció de la desitjabilitat per part d’adolescents a les xarxes socials a Espanya
Paraules clau:
xarxes socials, adolescents, sexualització, desitjabilitat, doble estàndard sexual, joc.Resum
Aquest treball presenta un estudi qualitatiu sobre estratègies d’autorepresentació dels adolescents en les xarxes socials (SNS) a Espanya, i se centra especialment en els biaixos de gènere implícits en la construcció identitària. L’estudi analitza les estratègies d’atracció que utilitzen els adolescents i com negocien significats de desitjabilitat. A l’estudi, trenta-dos adolescents espanyols van participar en grups de discussió i entrevistes domiciliàries individuals. Els resultats mostren com els participants utilitzen la sexualització i el joc i l’humor a Facebook i Tuenti com a estratègies entrellaçades per negociar les seves identitats i gestionar la desitjabilitat. Els participants es mostren i s’exposen constantment als companys, encara que així puguin posar en risc la seva privacitat i reputació sexual. Així mateix, mostrarem com els adolescents manegen un doble estàndard (sexual) per a jutjar les imatges dels altres.
PARAULES CLAU: xarxes socials, adolescents, sexualització, desitjabilitat, doble estàndard sexual, joc.