Automotivació per al benestar i benviure a l’educació Autors/ores Joan Mallart i Navarra Universitat de Barcelona, Barcelona https://orcid.org/0000-0003-3286-0868 Albert Mallart-Solaz Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra https://orcid.org/0000-0003-3442-1551 DOI: 10.2436/20.3007.01.223 Paraules clau: Automotivació, responsabilitat, benestar, benviure, èxit, sentit de la vida Resum L’article segueix una tradició de psicopedagogia positiva i humanista. No se centra només en l’obtenció de l’èxit acadèmic. L’enfocament positiu inclou la cerca del benestar personal dels educands. També es vol relacionar amb la pràctica del benviure ètic tal com s’interpreta a les cultures originàries andines. Per obtenir aquests objectius, un mitjà és la motivació i sobretot l’automotivació dels estudiants. S’estudien els factors del benestar i es presenten visions diverses tot seguint un mètode de recerca comparatiu. Consegüentment, s’elabora una aportació útil per motivar els estudiants de secundària, batxillerat i universitaris dels primers cursos. La fonamentació teòrica combina filosofia i, sobretot, la psicopedagogia d’autors com Frankl, Maslow, Albrecht, Seligman i Ryff, entre altres. Es tracta d’una formulació pràctica que no entén l’èxit i el benestar com un resultat individual. Més aviat s’interpreta com un procés en el qual han intervingut diferents factors. Pretén també influir en la comunitat de forma responsable. No es veuen l’èxit ni el benestar com a resultat que només obtenen uns pocs estudiants selectes, sinó com a valor que ha de poder arribar a tothom i projectar-se al llarg d’una vida significativa gràcies a l’automotivació que preveu els factors seleccionats. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Joan Mallart i Navarra, Universitat de Barcelona, Barcelona Catedràtic de Didàctica de la Universitat de Barcelona. Professor honorífic de la Universitat de Barcelona. Professor del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona. Referències Albero, M. (2013). Instrucciones para fracasar mejor: Una aproximación al fracaso. Albada. Albrecht, K. (2007). Inteligencia social: La nueva ciencia del éxito. Zeta. Bardera, D. (2024). Incompetències bàsiques. Pòrtic. Bardina, J. (1906). Els manaments del bon mestre. Escola de Mestres. Bereday, G. Z. F. (1968). El método comparativo en pedagogía. Herder. Börjeson, L. (1995). Motivar-nos els uns als altres: Idees i consells per a tothom que treballa en formació. Cumulus. Brooks, A., i Winfrey, O. (2023). Build the life you want: The art and science of getting happier. Random House. Bueno, D. (2023). Felicitat o benestar? El Punt Avui, 4 de gener de 2023. https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/2235134-felicitat-obenestar.html Codina, V. (2023). L’esperit bufa des de baix. Quaderns Cristianisme i Justícia, 235. Comissió de Millora de l’Ensenyament a Catalunya (2024). Mesures per millorar l’educació a Catalunya. https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/mesures-millorar-educacio-catalunya-grup-impulsor.pdf Consorci d’Educació de Barcelona (s. d.). Programa Èxit. https://educacio360.cat/arxiu/programa-exit-consorci-deducacio-debarcelona/ Covington, M. V. (2000). La voluntad de aprender: Guía para la motivación en el aula. Alianza. Darder, P. (coord.) (2013). Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia: La formació emocional del professorat. Octaedro. Departament d’Ensenyament (2013). Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar: Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018. Departament d’Ensenyament. Equip Cuidem-nos (2011). El benestar del docent: Viure bé educant: estratègies per aconseguir satisfacció professional i personal. Graó. Frankl, V. E. (1988). La voluntad de sentido. Herder. Frankl, V. E. (1999). El hombre en busca del sentido último: El análisis existencial y la conciencia espiritual del ser humano. Paidós. Frankl, V. E. (2005). L’home a la recerca de sentit: El camp de concentració viscut per un psicòleg. Edicions 62. Fromm, E. (1978). L’art d’estimar. Edicions 62. Fromm, E. (1980). Tenir o ésser? Claret. Fuster, V. (2013). El círculo de la motivación. Planeta. García-Ruiz, M. J., Espejo, B., i Lázaro, L. (2025). Miradas epistemológicas y metodológicas comparadas en tiempos de postmodernidad. Revista Española de Educación Comparada, 46, 11-19. Guardiola, J., Checa, D., i Ruiz Jiménez, J. A. (2023). Concepto de sarvodaya en Gandhi como idea del buen vivir. Convergencias y contradicciones con otros paradigmas. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio global, 163, 125-144. Gueguen, C. (2019). Feliz de aprender en la escuela: Cómo las neurociencias afectivas y sociales pueden cambiar la educación. Grijalbo. Jiménez Hernández, A. S. (coord.) (2024). Educar para la felicidad. Dykinson. Lao Tsé (1961). Tao-te-ching: El llibre del recte camí. Morata. Luri, G. (2024). Prohibido repetir: Una propuesta apasionada para salvar la escuela. Rosamerón. Mallart i Navarra, J. (2002). L’educació emocional per viure, aprendre i estimar. Revista Catalana de Pedagogia, 1, 77-94. Mallart i Navarra, J. (2005). Didàctica de la motivació com a motor de l’aprenentatge en una pedagogia humanista. Revista Catalana de Pedagogia, 4, 75-99. Mallart i Navarra, J. (2008a). Estrategias de motivación didáctica. Dins de la Torre, S.; Oliver, C.; Sevillano, M.L. Estrategias didácticas en el aula. Buscando la calidad y la innovación (pp. 193-208). UNED. Mallart i Navarra, J. (2008b). Didáctica de la motivación. Dins de la Herrán, A. (coord.) Didáctica General. La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria (pp. 177-195). McGraw-Hill Interamericana. Mallart i Navarra, J. (2008c). Fonamentació i didàctica de la motivació a l'àmbit de les llengües. Revista Catalana de Pedagogia, 6, 105-129. Mallart i Navarra, J. (2016). Rabindranath Tagore, poeta i pedagog que creu en l'esperança. Temps d’Educació, 50, 229-256. Mallart i Navarra, J. i Mallart-Solaz, A. (2017). Automotivació i fórmules per a l’èxit a l’aprenentatge adolescent. Barcelona: VIII Fòrum Internacional d’Innovació i Creativitat. Marina, J. A. (2007). Las arquitecturas del deseo: Una investigación sobre los placeres del espíritu. Anagrama. Marina, J. A. (2022). El deseo interminable: Las claves emocionales de la historia. Ariel. Maslow, A. H. (1976). El hombre autorrealizado. Kairós. Maslow, A. H. (1991). Motivación y personalidad. Díaz de Santos. Miralles, F., i García, H. (2022). Ikigai: Los secretos de Japón para una vida larga y feliz. Urano. Ngomane, M. (2020). Ubuntu: Lecciones de sabiduría africana para vivir mejor. Grijalbo. OMS (1946). Preamble to the Constitution of the World Health Organization. OMS. OMS (1986). Carta d’Ottawa per a la promoció de la salut: The Ottawa Charter for Health Promotion. OMS. Pépin, C. (2017). Les virtuts del fracàs. Ara Llibres. Peterson, C., i Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Oxford University Press; American Psychological Association. Piatelli-Palmarini, M. (1992). Las ganas de estudiar: Cómo conseguirlas y disfrutar con ellas. Crítica. Pintrich, P. R., i Shunck, D. H. (2004). Motivación y aprendizaje. Prentice Hall. Prot, B. (2004). Pedagogía de la motivación: cómo despertar el deseo de aprender. Narcea. Rogers, C. R. (1961). On becoming a person. Houghton Mifflin. Rogers, C. R., i Freiberg, H. J. (1996). Llibertat i creativitat en l’educació. Paidós Ibèrica. Rojas, E. (2000). Una teoría de la felicidad. Dossat. Russell, B. (2021). La conquista de la felicidad. Austral. (Obra original publicada el 1930). Ryff, C., i Keyes, C. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727. Seligman, M. E. P. (2003). La auténtica felicidad. Vergara. Snyder, C. R., i López, S. J. (2005). Handbook of positive psychology. Oxford University Press. Sternberg, R. J. (1997). Inteligencia exitosa: Cómo una inteligència práctica y creativa determina el éxito en la vida. Paidós. Tagore, R. (2013). Sadhana: El sentit de la vida [pròleg de Xavier Melloni]. Fragmenta. (Obra original pubicada el 1912). Terenci Àfer, Publi. Comèdies. Vol I. Àndria i El botxí de si mateix (Heauton timorumenos). Barcelona: Fundació Bernat Metge, 1936 (Fundació Bernat Metge; 80). (Obra original publicada ca. 165aC). Vallory, E. (2016). Las razones del programa Escola Nova 21, una alianza por un sistema educativo avanzado. Aula de Innovación Educativa, 255, 31-37. Valls Planas, R. (1971). Del yo al nosotros. Estela. Vázquez, C. (2009). Psicología positiva aplicada. Desclée de Brouwer. Vergara Ramírez, J. J. (2015). Aprendo porque quiero. SM, Biblioteca de Innovación Educativa. Vexliard, A. (1970). La pédagogie comparée. Méthodes et problèmes. PUF. Vilanou, C. (2008). Josep Estalella i la pedagogia de la responsabilitat. https://edu21.cat/josep-estalella-i-la-pedagogia-de-la-responsabilitat/ Descàrregues PDF Publicat 2025-11-03 Com citar Mallart i Navarra, J., & Mallart-Solaz, A. (2025). Automotivació per al benestar i benviure a l’educació. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 22–45. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154462 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 28 (2025): Tendències d’èxit, realitats emergents i noves expectatives en educació Secció Articles de recerca Llicència Drets d'autor (c) 2025 Joan Mallart i Navarra, Albert Mallart-Solaz Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.