Didàctica humanista al segle XXI

Autors/ores

  • Joan Mallart i Navarra Departament de Didàctica i Organització Educativa. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona

Paraules clau:

Didàctica, pedagogia humanista, currículum, competències, mètodes didàctics, estratègies d’aprenentatge.

Resum

Té sentit parlar de didàctica humanista en ple segle XXI? Creiem que sí, si els objectius valuosos que es pretenen són favorables a la persona i promouen una educació integral. Hi ha una sola metodologia de treball per aconseguir l’aprenentatge? És evident que no, cada situació és peculiar i cada equip docent pot tenir preferències per adaptar la metodologia a les necessitats de l’entorn concret. Segueix vigent parlar de didàctica general i didàctica específica? Sembla que cada vegada és més inútil aquesta distinció. Activitats organitzades entorn de les àrees curriculars o entorn de projectes? Si es fa bé, totes dues solucions poden ser útils. En qualsevol cas, l’equip docent ha de creure en allò que fa. L’horari, l’organització i l’ambientació de l’aula no són afegits superflus, sinó condicions bàsiques per conduir el procés a bon port. Pel que fa a horaris i calendaris, destaquem el corrent de pedagogia lenta (Zavalloni, 2011; Domènech, 2009). I respecte de l’espai, cal tenir presents les propostes de Malaguzzi (2005). Espai i temps contribueixen poderosament a la millora del clima de l’aula, basat en unes bones relacions humanes (Van Manen, 1998, 2004).

Paraules clau
Didàctica, pedagogia humanista, currículum, competències, mètodes didàctics, estratègies d’aprenentatge.

Descàrregues

Com citar

Mallart i Navarra, J. (2016). Didàctica humanista al segle XXI. Revista Catalana De Pedagogia, 10, 149–162. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142228

Número

Secció

Miscel·lània