Observació, discerniment i acció en una ecopedagogia per a l’Antropocè Autores/as Joan Mallart i Navarra Universitat de Barcelona Albert Mallart-Solaz Universitat de Barcelona DOI: 10.2436/20.3007.01.198 Palabras clave: ecopedagogia, ecoformació, educació ambiental, educació per a la sostenibilitat, educació per a la ciutadania mundial, decreixement Resumen L’ecopedagogia pretén transcendir una formació purament científica mediambiental per proposar canvis educatius fonamentals que incideixin en la forma de vida i relació amb la Terra, amb la vida i amb els altres, especialment els més desafavorits. Per això l’ecopedagogia és una pedagogia radical, perquè va a l’arrel dels problemes. Representa un repte per a un aprenentatge que respongui millor als greus desafiaments derivats de la situació actual de canvi climàtic i discriminació en l’accés als recursos naturals. És una problemàtica que afecta els drets de les generacions que estan per venir. L’article intenta clarificar conceptes, prioritzar objectius i contribuir a definir competències. Especialment, el canvi d’actituds que potenciï la conscienciació per assolir una cultura centrada en la Terra, la vida i els altres dins d’una ciutadania planetària imprescindible en el moment que ens toca de viure i que anomenem Antropocè o era humana. També s’intenta presentar un model que va parteix de l’observació, el discerniment de la gravetat de la situació i l’acció que pot fer l’educació per contrarestar els efectes perniciosos i aproximar-se a la sostenibilitat. Aquest model inclou tota una sèrie d’experiències didàctiques per a l’acció ecopedagògica. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Joan Mallart i Navarra, Universitat de Barcelona Catedràtic del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona.-Societat Catalana de Pedagogia- Albert Mallart-Solaz, Universitat de Barcelona Professor associat del Departament d'Educació Literària i Didàctica de les Matemàtiques i Ciències Naturals de la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona.-Societat Catalana de Matemàtiques- Descargas PDF (Català) Publicado 2023-11-02 Cómo citar Mallart i Navarra, J., & Mallart-Solaz, A. (2023). Observació, discerniment i acció en una ecopedagogia per a l’Antropocè. Revista Catalana De Pedagogia, 24, 87–101. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150335 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 24 (2023): Qualitat educativa en els processos de transformació Sección Artículos de experiencias Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.