Els programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef Autors/ores Àlvar Peris Blanes Professor associat de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València. Paraules clau: nació espanyola, televisió, gastronomia, telerealitat, programes de cuina, nacionalisme banal. Resum La gastronomia, com a part indiscutible de la cultura d’una societat, és un àmbit sobre el qual s’edifiquen les identitats individuals i col·lectives. Naturalment, també les nacionals. En aquest sentit, s’utilitzen els seus elements per a construir determinats discursos sobre la nació atenent un moment històric i polític precís. Considerant que la televisió ésun dels instruments idonis per a canalitzar els imaginaris nacionals en lacontemporaneïtat, pensem que podria resultar especialment interessant indagar els discursos sobre la nació que es formulen en els programes d’entreteniment, tenint en compte el seu consum habitual per part dels espectadors. Per tant, aquest article pretén aprofundir en el concepte de nació espanyola que es difon per un dels gèneres televisius més prolífics dels darrers anys, com són els programes de cuina i, més en concret, en el concurs de talents d’èxit MasterChef, un format que s’ha emès per les pantalles de mig món.PARAULES CLAU: nació espanyola, televisió, gastronomia, telerealitat, programes de cuina, nacionalisme banal. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Àlvar Peris Blanes, Professor associat de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València. Descàrregues PDF Com citar Peris Blanes, Àlvar. (2015). Els programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 32(2), 29–46. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/139390 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 32 Núm. 2: novembre 2015 Secció Articles