Els programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef

Autores/as

  • Àlvar Peris Blanes Professor associat de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València.

Palabras clave:

nació espanyola, televisió, gastronomia, telerealitat, programes de cuina, nacionalisme banal.

Resumen

La gastronomia, com a part indiscutible de la cultura d’una societat, és un àmbit sobre el qual s’edifiquen les identitats individuals i col·lectives. Naturalment, també les nacionals. En aquest sentit, s’utilitzen els seus elements per a construir determinats discursos sobre la nació atenent un moment històric i polític precís. Considerant que la televisió és
un dels instruments idonis per a canalitzar els imaginaris nacionals en la
contemporaneïtat, pensem que podria resultar especialment interessant indagar els discursos sobre la nació que es formulen en els programes d’entreteniment, tenint en compte el seu consum habitual per part dels espectadors. Per tant, aquest article pretén aprofundir en el concepte de nació espanyola que es difon per un dels gèneres televisius més prolífics dels darrers anys, com són els programes de cuina i, més en concret, en el concurs de talents d’èxit MasterChef, un format que s’ha emès per les pantalles de mig món.

PARAULES CLAU: nació espanyola, televisió, gastronomia, telerealitat, programes de cuina, nacionalisme banal.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Àlvar Peris Blanes, Professor associat de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València.



Descargas

Cómo citar

Peris Blanes, Àlvar. (2015). Els programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 32(2), 29–46. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/139390

Número

Sección

Artículos