Adaptacions curriculars i impactes de la COVID-19 al pràcticum de pedagogia de la Universitat de Barcelona: satisfacció i aprenentatges durant la pandèmia Autors/ores Assumpta Aneas Álvarez Universitat de Barcelona Jorge Luís Méndez Ulrich Universitat de Barcelona Mònica Ferré Tobaruela Universitat de Barcelona Paraules clau: COVID-19, pràcticum, pedagogia, resultats d’aprenentatge, docència virtual. Resum Aquest estudi explora els efectes del confinament provocat per la COVID-19 sobre el desenvolupament de les pràctiques externes del grau de pedagogia de la Universitat de Barcelona. Mitjançant tres qüestionaris, com a tècniques quantitatives de recollida i d’anàlisi de la informació, es va obtenir una mostra de cent noranta-dos alumnes, cent seixanta-set tutors i tutores dels centres de pràctiques i vint-i-set docents de la Universitat de Barcelona. L’objectiu de l’estudi va ser donar resposta a dues preguntes cabdals: a) les mesures aplicades arran del confinament per la COVID-19 van afectar la percepció dels estudiants i les estudiants de la qualitat de les pràctiques externes?, i b) la situació de crisi sanitària va causar efectes en els aprenentatges? Els resultats de l’estudi mostren que les avaluacions sobre les pràctiques externes d’aquells alumnes i d’aquelles alumnes que van veure afectades les seves pràctiques pel confinament no difereixen gaire de les avaluacions dels alumnes i de les alumnes que van completar les pràctiques externes sense cap afectació per la pandèmia, amb tendència a ser millors en el cas dels estudiants i les estudiants afectades. Ambdós grups d’alumnes (afectats i no afectats) van valorar amb puntuacions molt elevades cadascun dels ítems dels qüestionaris, i també van rebre valoracions molt positives per part dels docents. Aquests resultats reflecteixen l’esforç dels estudiants i les estudiants, però també de la coordinació de pràctiques i de l’equip docent per acompanyar l’alumnat al llarg dels mesos d’incertesa, i l’eficiència del model de pràctiques emprat al grau de pedagogia de la Universitat de Barcelona.Paraules clau: COVID-19, pràcticum, pedagogia, resultats d’aprenentatge, docència virtual. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Assumpta Aneas Álvarez, Universitat de Barcelona Descàrregues PDF Publicat 2020-10-14 Com citar Aneas Álvarez, A., Méndez Ulrich, J. L., & Ferré Tobaruela, M. (2020). Adaptacions curriculars i impactes de la COVID-19 al pràcticum de pedagogia de la Universitat de Barcelona: satisfacció i aprenentatges durant la pandèmia. Revista Catalana De Pedagogia, 18, 29–49. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148274 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 18 (2020): Pedagogia en temps de COVID19 Secció Articles de recerca Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.