Stories that Move amb els estudiants de pedagogia de la Universitat de Barcelona: una experiència i una recerca sobre autoeducació, coeducació i alter-educació Autors/ores Assumpta Aneas Alvarez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9519-6696 Núria Lorenzo Ramírez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-0094-3861 Monica Ferré Tobaruela Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-4737-0415 Anna Aroca Seró Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-7543-7819 DOI: 10.2436/20.3007.01.201 Paraules clau: ecopedagogia, empatia, justícia, activisme, tolerància, ciutadania, equitat Resum Aquest article presenta l’experiència de la implementació del projecte Stories that Move (StM), ‘històries que es mouen’, al grau de pedagogia de la Universitat de Barcelona, així com la recerca duta a terme arran d’aquesta implementació. L’objectiu és introduir i explorar l’eina, recollir informació narrativa per avaluar si la proposta és ecopedagògica. Els alumnes analitzen l’eina i elaboren un treball narrat. Les narratives dels estudiants s’analitzen qualitativament amb el programa NVivo. L’anàlisi mostra com l’StM ens permet treballar temes relacionats amb l’autoeducació, la coeducació i l’alter-educació. Tant les narratives de l’alumnat com el marc teòric que sosté l’ecopedagogia i l’eina mateixa per combatre la discriminació demostren que és urgent treballar en aquesta direcció per assolir els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), una joventut crítica, empoderada i compromesa amb la societat i la terra que habita. En relació amb els resultats, amb les narratives es mostra que l’StM adopta un enfocament ecopedagògic. Construir propostes educatives que inclouen l’autoeducació, la coeducació i l’alter-educació és efectiu per treballar temes d’identitat i al mateix temps harmonitzar les dimensions individual, social i natural. Així mateix, s’indiquen les limitacions de l’estudi, derivades de la manca de temps i de l’estructura acadèmica de l’educació superior. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a Núria Lorenzo Ramírez, Universitat de Barcelona Professora del Departament de Didàctica i Organització Educativa. Grup de Recerca GREDI Monica Ferré Tobaruela, Universitat de Barcelona Investigadora Predoctoral de la Universitat de Barcelona. Membre del Grup de Recerca GREDI Anna Aroca Seró, Universitat de Barcelona Professora Asociada de la Universitat de Barcelona. Membre grup recerca GREDI Referències Armstrong, M., Cornut, G., Delacôte, S., Lenglet, M., Millo, Y., Muniesa, F., Pointier, A., & Tadjeddine, Y. (2012). Towards a practical approach to responsible innovation in finance: New Product Committees revisited. Journal of Financial Regulation and Compliance, 20(2), 147-168. https://doi.org/10.1108/13581981211218289 Bellver Capella, V. (2017). Contra el paradigma tecnocrático: la posición del papa Francisco. Argumentos de Razón Técnica, 20, 149-169. https://doi.org/10.12795/argumentos/2017.i20.08 Brühlmeier, A. (2010). Head, heart and hand: Education in the spirit of Pestalozzi. Sophia Books. Castells, M. (2000). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 1).2a. ed. Siglo XXI. https://amsafe.org.ar/wp-content/uploads/Castells-LA_SOCIEDAD_RED.pdf Collingridge, D. (1982). The social control of technology. St. Martin's Press ; F. Pinter. de Sousa Santos, B. (2009). A Non-Occidentalist West?: Learned Ignorance and Ecology of Knowledge. Theory, Culture & Society, 26 (7–8), 103–125. https://doi.org/10.1177/0263276409348079 de Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce. Delors, J., UNESCO. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa Ferré, M., & Sánchez, A. (2023). La enseñanza y aprendizaje del Holocausto y la persecución nazi a través de la Herramienta en línea “Storiesthatmove” como base para fomentar la lucha contra la discriminación actual: Caso práctico en una clase de secundaria. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativos, (63), 51–68. https://doi.org/10.46583/edetania_2023.63.1114 Gaard, G. (2008). Toward an ecopedagogy of children’s environmental literature. Green Theory & Praxis: The Journal of Ecopedagogy, 4(2), 11-24. http://greentheoryandpraxisjournal.org/wp-content/uploads/2015/02/GTPJ_Vol-4-Issue-2-2008.pdf Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (2010). The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781446221853 Govers, R., & Go, F. (2009). Place Branding: Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. In Place Branding: Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. https://doi.org/10.1007/978-0-230-24559-4 Han, B.-C. (2023) La crisis de la narración. Herder. Lorenzo Ramírez, N. & Ferré Tobaruela, M. (2023) Educar des de la commoció i les narratives per promoure la comprensió, l’autonomia i el compromís. Quaderns d’Educació Continua, (50) [in press]. Mallart Navarra, J. & Mallart Solaz, A. (2018). De la Educación para el desarrollo sostenible a la Ecopedagogía. In Lorenzo Ramírez, N.& Viadana Piovesan, M. F. Educar para la sostenibilidad bajo la mirada del cine formativo (pp. 17-44). Hergué. Mateos Montero, J. (2008). La asignaturización del Conocimiento del Medio en los textos y los contextos escolares. El entorno en las aulas. Investigación En La Escuela, (65), 59–70. https://doi.org/10.12795/IE.2008.i65.06 McNaughton, M. J. (2010). Educational drama in education for sustainable development: Ecopedagogy in action. Pedagogy, Culture & Society, 18(3), 289-308. DOI: 10.1080/14681366.2010.505460 Misiaszek, G. W. (2020). Ecopedagogy: teaching critical literacies of ‘development’, ‘sustainability’, and ‘sustainable development’. Teaching in Higher Education, 25(5), 615–632. https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1586668 Moraes, M. C., & TORRE, S. (2005). Programa educando para a vida. Mimeo. Pérez, F. G., & Rojas, C. P. (2016). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. Ediciones de la Salle. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2020/04/Ecopedagog%C3%ADa-y-ciudadana-planetaria.pdf Pineau, G. (1989). La formation expérientielle en auto-, éco-et co-formation. Éducation permanente, (100), 23-30. Santo Padre Francisco. (2015) Laudato Si: Sobre el cuidado de la casa común. https://www.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html UNESCO (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697 Van den Hoven, J., Lokhorst, G. J., & Van de Poel, I. (2012). Engineering and the Problem of Moral Overload. Science and Engineering Ethics, 18(1), 143–155. https://doi.org/10.1007/s11948-011-9277-z Vilanova, S. (1979) La ecoeducación. Cuadernos de Pedagogia, 50, 4-8. World Education Forum. (2015). Education 2030. Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. https://doi.org/10.2307/25094797 Descàrregues PDF (English) Publicat 2024-05-02 Com citar Aneas Alvarez, A., Lorenzo Ramírez, N., Ferré Tobaruela, M., & Aroca Seró, A. (2024). Stories that Move amb els estudiants de pedagogia de la Universitat de Barcelona: una experiència i una recerca sobre autoeducació, coeducació i <i>alter-educació</i>. Revista Catalana De Pedagogia, 25, 4–21. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150636 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 25 (2024): Ecopedagogia, mirada compromesa i integral per al desenvolupament de la ciutadania Secció Articles de recerca Llicència Drets d'autor (c) 2024 Assumpta Aneas Alvarez, Núria Lorenzo Ramírez, Monica Ferré Tobaruela, Anna Aroca Seró Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.