Stories that Move with Pedagogy students at the University of Barcelona: Experience and research regarding self-education, coeducation and alter-education Autores/as Assumpta Aneas Álvarez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9519-6696 Núria Lorenzo Ramírez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-0094-3861 Monica Ferré Tobaruela Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-4737-0415 Anna Aroca Seró Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-7543-7819 DOI: 10.2436/20.3007.01.201 Palabras clave: ecopedagogy, empathy, equity, justice, activism, tolerance, citizenship Resumen This article presents the experience of the implementation of the Project Stories that Move (StM), Stories that move, in the Degree in Pedagogy of the University of Barcelona, as well as the research carried out as a result of this implementation. The aim is to introduce and explore the tool, collect narrative information to assess whether the proposal is eco-pedagogical. Students analyze the tool and produce a narrated work. The student narratives are analyzed qualitatively with the NVivo program. It shows how StM allows us to work on issues related to self-education, coeducation and altereducation. Both the students' narratives and the theoretical framework underpinning ecopedagogy and the tool itself for to combat discrimination show that it is urgent to work in this direction in order to achieve the Sustainable Development Goals, a critical, empowered youth committed to society and the land it inhabits. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Núria Lorenzo Ramírez, Universitat de Barcelona Profesora del Departamento de Didáctica y Organización Educativa. Grup de Investigación GREDI Monica Ferré Tobaruela, Universitat de Barcelona Investigadora Predoctoral de la Universitat de Barcelona. Miembro del Grupo de Investigación GREDI Anna Aroca Seró, Universitat de Barcelona Profesora Asociada de la Universidad de Barcelona. Miembro grupo investigación GREDI Citas Armstrong, M., Cornut, G., Delacôte, S., Lenglet, M., Millo, Y., Muniesa, F., Pointier, A., & Tadjeddine, Y. (2012). Towards a practical approach to responsible innovation in finance: New Product Committees revisited. Journal of Financial Regulation and Compliance, 20(2), 147-168. https://doi.org/10.1108/13581981211218289 Bellver Capella, V. (2017). Contra el paradigma tecnocrático: la posición del papa Francisco. Argumentos de Razón Técnica, 20, 149-169. https://doi.org/10.12795/argumentos/2017.i20.08 Brühlmeier, A. (2010). Head, heart and hand: Education in the spirit of Pestalozzi. Sophia Books. Castells, M. (2000). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 1).2a. ed. Siglo XXI. https://amsafe.org.ar/wp-content/uploads/Castells-LA_SOCIEDAD_RED.pdf Collingridge, D. (1982). The social control of technology. St. Martin's Press ; F. Pinter. de Sousa Santos, B. (2009). A Non-Occidentalist West?: Learned Ignorance and Ecology of Knowledge. Theory, Culture & Society, 26 (7–8), 103–125. https://doi.org/10.1177/0263276409348079 de Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce. Delors, J., UNESCO. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa Ferré, M., & Sánchez, A. (2023). La enseñanza y aprendizaje del Holocausto y la persecución nazi a través de la Herramienta en línea “Storiesthatmove” como base para fomentar la lucha contra la discriminación actual: Caso práctico en una clase de secundaria. Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativos, (63), 51–68. https://doi.org/10.46583/edetania_2023.63.1114 Gaard, G. (2008). Toward an ecopedagogy of children’s environmental literature. Green Theory & Praxis: The Journal of Ecopedagogy, 4(2), 11-24. http://greentheoryandpraxisjournal.org/wp-content/uploads/2015/02/GTPJ_Vol-4-Issue-2-2008.pdf Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (2010). The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. SAGE Publications Ltd, https://doi.org/10.4135/9781446221853 Govers, R., & Go, F. (2009). Place Branding: Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. In Place Branding: Glocal, Virtual and Physical Identities, Constructed, Imagined and Experienced. https://doi.org/10.1007/978-0-230-24559-4 Han, B.-C. (2023) La crisis de la narración. Herder. Lorenzo Ramírez, N. & Ferré Tobaruela, M. (2023) Educar des de la commoció i les narratives per promoure la comprensió, l’autonomia i el compromís. Quaderns d’Educació Continua, (50) [in press]. Mallart Navarra, J. & Mallart Solaz, A. (2018). De la Educación para el desarrollo sostenible a la Ecopedagogía. In Lorenzo Ramírez, N.& Viadana Piovesan, M. F. Educar para la sostenibilidad bajo la mirada del cine formativo (pp. 17-44). Hergué. Mateos Montero, J. (2008). La asignaturización del Conocimiento del Medio en los textos y los contextos escolares. El entorno en las aulas. Investigación En La Escuela, (65), 59–70. https://doi.org/10.12795/IE.2008.i65.06 McNaughton, M. J. (2010). Educational drama in education for sustainable development: Ecopedagogy in action. Pedagogy, Culture & Society, 18(3), 289-308. DOI: 10.1080/14681366.2010.505460 Misiaszek, G. W. (2020). Ecopedagogy: teaching critical literacies of ‘development’, ‘sustainability’, and ‘sustainable development’. Teaching in Higher Education, 25(5), 615–632. https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1586668 Moraes, M. C., & TORRE, S. (2005). Programa educando para a vida. Mimeo. Pérez, F. G., & Rojas, C. P. (2016). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. Ediciones de la Salle. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2020/04/Ecopedagog%C3%ADa-y-ciudadana-planetaria.pdf Pineau, G. (1989). La formation expérientielle en auto-, éco-et co-formation. Éducation permanente, (100), 23-30. Santo Padre Francisco. (2015) Laudato Si: Sobre el cuidado de la casa común. https://www.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html UNESCO (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697 Van den Hoven, J., Lokhorst, G. J., & Van de Poel, I. (2012). Engineering and the Problem of Moral Overload. Science and Engineering Ethics, 18(1), 143–155. https://doi.org/10.1007/s11948-011-9277-z Vilanova, S. (1979) La ecoeducación. Cuadernos de Pedagogia, 50, 4-8. World Education Forum. (2015). Education 2030. Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. https://doi.org/10.2307/25094797 Descargas PDF (English) Publicado 2024-05-02 Cómo citar Aneas Álvarez, A., Lorenzo Ramírez, N., Ferré Tobaruela, M., & Aroca Seró, A. (2024). Stories that Move with Pedagogy students at the University of Barcelona: Experience and research regarding self-education, coeducation and alter-education. Revista Catalana De Pedagogia, 25, 4–21. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150636 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 25 (2024): Ecopedagogía, mirada comprometida e integral para el desarrollo de la ciudadanía Sección Artículos de investigación Licencia Derechos de autor 2024 Assumpta Aneas Alvarez, Núria Lorenzo Ramírez, Monica Ferré Tobaruela, Anna Aroca Seró Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0. La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.