Ideologia i geopolítica en la configuració del sistema de transports transpirinenc (1982-2011)

Autors/ores

  • Rafael Giménez-Capdevila Societat Catalana de Geografia, Institut d'Estudis Catalans

Paraules clau:

cooperació transfronterera, geopolítica, governança, política de transports, Pirineus.

Resum

Des de la convicció que el sistema de transports és un potent instrument estructurador de l’espai, dissenyat en funció d’uns pressupòsits ideològics i geopolítics, s’analitzen les vies de comunicació de l’istme pirinenc, a la frontera entre Espanya i França. Durant el període estudiat (1982-2011), dos arguments geopolítics s’afegeixen a les voluntats de construcció nacional com a motor de la configuració de les connexions transpirinenques: la integració dels estats de la península ibèrica a les institucions europees i l’emergència d’actors territorials subestatals. Així mateix, els paradigmes que guien les polítiques de transport evolucionen de l’expansionisme infraestructural a la sostenibilitat. La programació desajustada de projectes transfronterers, conseqüència d’interessos geopolítics contradictoris i desfasaments en l’adopció dels nous paradigmes, exemplifica les dificultats de governança del sistema de transports transpirinenc. El concepte de permeabilitat
s’associa a la construcció d’un espai funcional transfronterer, però no resol la dicotomia entre escales d’abast local-regional o continental.


Paraules clau: cooperació transfronterera, geopolítica, governança, política de transports, Pirineus.

Descàrregues

Com citar

Giménez-Capdevila, R. (2012). Ideologia i geopolítica en la configuració del sistema de transports transpirinenc (1982-2011). Treballs De La Societat Catalana De Geografia, (74), 77–99. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TSCG/article/view/67032

Número

Secció

Articles

Articles més llegits del mateix autor/a