La construcció social del relat a Instagram: una anàlisi sociològica de l'autorepresentació digital als Països Catalans

Autores/as

Palabras clave:

subjectivitats, Instagram, discursos, autorepresentació, anàlisi fotogràfica, mediacions tecnològiques.

Resumen

En vista del protagonisme creixent d'Instagram entre la població jove, aquesta línia de recerca se centra en l'anàlisi de perfils d'aquesta xarxa social als Països Catalans. Per dur a terme aquest estudi, he fet servir una metodologia quantitativa en la selecció de la mostra i qualitativa en l'anàlisi, amb l'objectiu d'aprofundir en les dinàmiques d'autorepresentació en l'àmbit digital. En examinar les narratives visuals i discursives de les publicacions, s'ha observat una tendència marcada cap a una autorepresentació que persegueix exposar una imatge personal autèntica, exitosa i sexualment atractiva. Aleshores, l'estudi s'ha centrat a examinar fins a quin punt i de quina manera les produccions de continguts que es generen han estat produïdes amb la finalitat que la persona que les comparteix sigui socialment percebuda principalment dintre de l'univers d'aquestes característiques. Es comprova com aquestes tres dimensions, en la mesura que aconsegueixen projectar-se socialment, asseguren l'atenció del públic i, per tant, generen interaccions al perfil. També s'ha analitzat com, a través de la generació de m'agrades (likes) i els comentaris, aquests continguts són difosos exponencialment i converteixen la plataforma en un espai de gran utilitat per als mercats. D'aquesta manera, a través d'Instagram, el neoliberalisme instrumentalitza l'activitat en línia al servei d'una eficiència productiva superior. S'observa també com aquesta tendència, que avui s'hegemonitza entre la població jove, inunda els perfils amb intents d'una projecció personal fortament marcada per la influència de patrocinis. Els perfils d'Instagram es converteixen en aparadors on imperen la comunicació i l'estètica de la positivitat pròpia dels formats publicitaris. Aquest article pretén donar llum sobre les implicacions sociològiques d'aquestes pràctiques, examinant com l'autorepresentació en xarxes socials està remodelant les interaccions socials i generant canvis significatius en la nostra manera de relacionar-nos.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Descargas

Publicado

2024-05-31

Cómo citar

Torres Palomares, J. (2024). La construcció social del relat a Instagram: una anàlisi sociològica de l’autorepresentació digital als Països Catalans. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 41(1), 55–85. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/153925

Número

Sección

Artículos