Un estudi de cas en l’anàlisi qualitativa assistida per intel·ligència artificial: l’ús de «prompts» de ChatGPT en textos de la UNESCO

Autors/ores

Paraules clau:

Anàlisi qualitativa, intel·ligència artificial, ChatGPT, prompts, UNESCO, educació

Resum

L’experiència que presentem exemplifica l’aplicació pràctica de diversos prompts en ChatGPT 3.5 dissenyats per dur a terme els procediments associats a l’anàlisi qualitativa d’informes i blogs de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) i les Nacions Unides sobre l’ètica, l’educació i la inteŀligència artificial, detalla l’estructura dels textos i els resultats obtinguts durant la tasca d’anàlisi. Aquests prompts han estat formulats per extreure informació rellevant, identificar patrons i tendències, i facilitar la comprensió i el processament de les dades. A través d’aquesta exploració, pretenem mostrar-ne la utilitat com a eina per a l’anàlisi de documents textuals en l’àmbit acadèmic i de recerca. La combinació d’enfocaments, utilitzant els avantatges que ens proporciona la IA juntament amb l’experiència investigadora humana, posa de manifest la importància d’incentivar des de la formació investigadora coneixements progressivament més profunds en integritat científica i ètica de la recerca en general, i qualitativa en particular, per a poder aprofitar-ne amb seguretat i validesa científica els beneficis i sortejar-ne amb criteri i rigor els perills.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Angelina Sánchez Martí, Universitat Autònoma de Barcelona

Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació 
Dep. Pedagogia Aplicada 

G6-250
Campus de la UAB · 08193 Bellaterra
(Cerdanyola del Vallès) · Barcelona · Spain

Referències

Anonimitzat

Anonimitzat

Anonimitzat

Braun, V., i Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Denzin, N. K., i Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage.

Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th Edition). Sage.

Lopezosa, C. i Codina, L. (2023). ChatGPT y programas CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligencia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. Departamento de Comunicación. Serie Editorial DigiDoc. PCUV04/2023.

Mason, J. (2018). Qualitative researching. Sage.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage.

Miles, M. B., Huberman, M., & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4a edició). Sage.

Naciones Unidas (2023, 26 de juliol). Un informe sobre educación aconseja un uso adecuado de la tecnología en las escuelas. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/07/1522972

Naciones Unidas (2023, 3 de maig). El debate de la ética de la IA no es tecnológico sino social. Noticias Onu. https://news.un.org/es/interview/2023/05/1520557

Naciones Unidas (2023, 7 de setembre). Un niño debe tener al menos 13 años para empezar a utilizar la inteligencia artificial en las aulas. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/09/1523892

Naciones Unidas (2023, 8 de novembre). El poder de la Inteligencia Artificial y sus desafíos en el marco de las Naciones Unidas. Centro Regional de Información. https://unric.org/es/el-debate-de-la-inteligencia-artificial-en-la-onu/

OpenAI. (2023). ChatGPT 3.5 [Model d’intel·ligència artificial]. https://openai.com/chatgpt

Taylor, S. J., i Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

UNESCO (2019). Beijing Consensus on artificial intelligence and education. Outcome document of the International Conference on Artificial Intelligence and Education. ‘Planning education in the AI era: Lead the leap’. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303

UNESCO (2021). International Forum on AI and the Futures of Education. Developing Competencies for the AI Era. Synthesis Report. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377251

UNESCO (2022). International Forum on AI and EducationEnsuring AI as a Common Good to Transform Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381226

UNESCO (2023, 16 d’octubre). La inteligencia artificial en la educación. Centro de Medios. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence

UNESCO (2023, 8 de juny). Una encuesta de la UNESCO revela que menos del 10% de las escuelas y universidades disponen de orientaciones formales sobre IA. Centro de Medios. https://www.unesco.org/es/articles/una-encuesta-de-la-unesco-revela-que-menos-del-10-de-las-escuelas-y-universidades-disponen-de

UNESCO (2023a). International forum on AI and education. Steering AI to empower teachers and transform teaching. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386162?locale=en

UNESCO (2023b). ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146

Descàrregues

Publicat

2024-11-01

Com citar

Sandín Esteban, M. P., & Sánchez Martí, A. (2024). Un estudi de cas en l’anàlisi qualitativa assistida per intel·ligència artificial: l’ús de «prompts» de ChatGPT en textos de la UNESCO. Revista Catalana De Pedagogia, 26, 38–63. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/153425