Un estudi de cas en l’anàlisi qualitativa assistida per intel·ligència artificial: l’ús de «prompts» de ChatGPT en textos de la UNESCO Autors/ores María Paz Sandín Esteban Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-1836-6126 Angelina Sánchez Martí Universitat Autònoma de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-4719-4688 DOI: 10.2436/20.3007.01.209 Paraules clau: Anàlisi qualitativa, intel·ligència artificial, ChatGPT, prompts, UNESCO, educació Resum L’experiència que presentem exemplifica l’aplicació pràctica de diversos prompts en ChatGPT 3.5 dissenyats per dur a terme els procediments associats a l’anàlisi qualitativa d’informes i blogs de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) i les Nacions Unides sobre l’ètica, l’educació i la inteŀligència artificial, detalla l’estructura dels textos i els resultats obtinguts durant la tasca d’anàlisi. Aquests prompts han estat formulats per extreure informació rellevant, identificar patrons i tendències, i facilitar la comprensió i el processament de les dades. A través d’aquesta exploració, pretenem mostrar-ne la utilitat com a eina per a l’anàlisi de documents textuals en l’àmbit acadèmic i de recerca. La combinació d’enfocaments, utilitzant els avantatges que ens proporciona la IA juntament amb l’experiència investigadora humana, posa de manifest la importància d’incentivar des de la formació investigadora coneixements progressivament més profunds en integritat científica i ètica de la recerca en general, i qualitativa en particular, per a poder aprofitar-ne amb seguretat i validesa científica els beneficis i sortejar-ne amb criteri i rigor els perills. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Angelina Sánchez Martí, Universitat Autònoma de Barcelona Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació Dep. Pedagogia Aplicada G6-250Campus de la UAB · 08193 Bellaterra(Cerdanyola del Vallès) · Barcelona · Spain Referències Anonimitzat Anonimitzat Anonimitzat Braun, V., i Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Denzin, N. K., i Lincoln, Y. S. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage. Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th Edition). Sage. Lopezosa, C. i Codina, L. (2023). ChatGPT y programas CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligencia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. Departamento de Comunicación. Serie Editorial DigiDoc. PCUV04/2023. Mason, J. (2018). Qualitative researching. Sage. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage. Miles, M. B., Huberman, M., & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4a edició). Sage. Naciones Unidas (2023, 26 de juliol). Un informe sobre educación aconseja un uso adecuado de la tecnología en las escuelas. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/07/1522972 Naciones Unidas (2023, 3 de maig). El debate de la ética de la IA no es tecnológico sino social. Noticias Onu. https://news.un.org/es/interview/2023/05/1520557 Naciones Unidas (2023, 7 de setembre). Un niño debe tener al menos 13 años para empezar a utilizar la inteligencia artificial en las aulas. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2023/09/1523892 Naciones Unidas (2023, 8 de novembre). El poder de la Inteligencia Artificial y sus desafíos en el marco de las Naciones Unidas. Centro Regional de Información. https://unric.org/es/el-debate-de-la-inteligencia-artificial-en-la-onu/ OpenAI. (2023). ChatGPT 3.5 [Model d’intel·ligència artificial]. https://openai.com/chatgpt Taylor, S. J., i Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós. UNESCO (2019). Beijing Consensus on artificial intelligence and education. Outcome document of the International Conference on Artificial Intelligence and Education. ‘Planning education in the AI era: Lead the leap’. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303 UNESCO (2021). International Forum on AI and the Futures of Education. Developing Competencies for the AI Era. Synthesis Report. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377251 UNESCO (2022). International Forum on AI and EducationEnsuring AI as a Common Good to Transform Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381226 UNESCO (2023, 16 d’octubre). La inteligencia artificial en la educación. Centro de Medios. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence UNESCO (2023, 8 de juny). Una encuesta de la UNESCO revela que menos del 10% de las escuelas y universidades disponen de orientaciones formales sobre IA. Centro de Medios. https://www.unesco.org/es/articles/una-encuesta-de-la-unesco-revela-que-menos-del-10-de-las-escuelas-y-universidades-disponen-de UNESCO (2023a). International forum on AI and education. Steering AI to empower teachers and transform teaching. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386162?locale=en UNESCO (2023b). ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146 Descàrregues PDF (English) Publicat 2024-11-01 Com citar Sandín Esteban, M. P., & Sánchez Martí, A. (2024). Un estudi de cas en l’anàlisi qualitativa assistida per intel·ligència artificial: l’ús de «prompts» de ChatGPT en textos de la UNESCO. Revista Catalana De Pedagogia, 26, 38–63. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/153425 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 26 (2024): La intel·ligència artificial en l'educació, una aposta des de la pedagogia Secció Articles d'experiències Llicència Drets d'autor (c) 2024 María Paz Sandín Esteban, Angelina Sánchez Martí Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.