Autobiografies lingüístiques de l’alumnat de secundària : una visió de l’aprenentatge de llengües en el sistema educatiu valencià Autors/ores Alícia Martí Climent Universitat de València Pilar Garcia Vidal Universitat de València Paraules clau: creences de l’alumnat, didàctica de les llengües, plurilingüisme, prejudicis lingüístics. Resum L’estudi d’autobiografies lingüístiques de l’alumnat d’educació secundària obligatòria ens ha permés indagar en el que pensa l’alumnat sobre les llengües, la societat plurilingüe en què es troba immers, l’educació lingüística que està rebent i les actituds generades a partir d’aquestes experiències. Considerem que l’aportació del punt de vista de l’alumnat pot ser fonamental per aprofundir en el procés d’ensenyament-aprenentatge de les llengües. Actualment, els canvis produïts en els programes d’ensenyament plurilingüe plantegen interrogants sobre la seua efectivitat que la perspectiva de l’alumnat pot ajudar a aclarir. En els deu anys transcorreguts entre un estudi realitzat en 2008 i un altre de 2018, que constitueix una rèplica de l’anterior, observem una sèrie de coincidències i diferències significatives respecte a les dificultats, els recursos, la importància dels aspectes psicològics relacionats amb la motivació, i també, noves possibilitats per aprendre llengües. És important el context en què s’aprenen les llengües i, en el cas de la complicada situació de les llengües en contacte, especialment les minoritzades, és essencial que l’aprenent en siga conscient ja que les creences poden determinar el procés d’aprenentatge.Paraules clau: creences de l’alumnat, didàctica de les llengües, plurilingüisme, prejudicis lingüístics. Biografies de l'autor/a Alícia Martí Climent, Universitat de València És Doctora en Llengua i literatura catalanes per la Universitat de València. Professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de València. Forma part del Grup d’investigació Interacció i Ensenyament de Llengües (GIEL) i de la Unitat d’Educació Multilingüe (UEM) de la Universitat de València, i també de la Xarxa cooperativa d’experiències TIC per a l’ensenyament en valencià Un entre tants. Pilar Garcia Vidal, Universitat de València Professora associada de la Universitat de València del departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura. Té una llarga experiència docent com a professora de Secundària. Forma part del Grup d’investigació Interacció i Ensenyament de Llengües (GIEL) de la Universitat de València i de la Xarxa cooperativa d’experiències TIC per a l’ensenyament en valencià Un entre tants. Descàrregues PDF Publicat 2020-07-14 Número Núm. 30: Trajectòries sociolingüístiques: nous i vells parlants Secció Secció Miscel·lània Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors.Els autors en el moment de lliurar els articles a la revista Treballs de Sociolingüística Catalana per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Sociolingüística (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Treballs de Sociolingüística Catalana.Els autors responen davant la Societat Catalana de Sociolingüística de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.La Societat Catalana de Sociolingüística està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors.Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.Treballs de Sociolingüística Catalana no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.