Alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA) a les Illes Balears Autores/as David Sánchez LLull Conselleria d'Educació i Formació Professional https://orcid.org/0009-0006-8222-4244 Maria Isabel Sáez Font Conselleria d'Educació i Formació Professional https://orcid.org/0009-0000-9896-6249 DOI: 10.2436/20.3007.01.206 Palabras clave: trastorn de l'espectre autista, TEA, Illes Balears, protocol, pautes educatives Resumen En aquests darrers anys, l’escola pública de les Illes Balears ha experimentat un augment significatiu d’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA). Per aquest motiu presentam una recerca investigadora que intentarà introduir-nos en el concepte actual de TEA i aprofundir en la seva evolució. Analitzarem com les dones TEA estan infradiagnosticades i com queda definit aquest trastorn dins les categories de les necessitats específiques de suport educatiu (NESE) segons la Llei orgànica de modificació de la llei orgànica d’educació (LOMLOE). Determinarem quines mesures de suport poden rebre dins l’escola pública i descriurem les diferents fases del seu protocol. Constatarem la seva prevalença, en l’àmbit escolar, i si hi ha un possible sobrediagnòstic. Finalment, enumerarem tots els professionals que poden actuar davant l’alumnat TEA, amb la qual cosa demostrarem que l’escola pública té prou recursos professionals, i donarem pautes educatives per millorar el seu procés d’ensenyament/aprenentatge. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a David Sánchez LLull, Conselleria d'Educació i Formació Professional Dr. DAVID SÁNCHEZ LLULL. Palma, Mallorca, 1973. Pedagog col·legiat núm. IB.552.17, Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la UNED, es va especialitzar en Orientació Escolar. Doctorat en Investigació i Innovació en Educació (UIB), ha analitzat les problemàtiques psicosocials que afecten el professorat de l’escola pública. Membre del Consell Escolar de Mallorca (BOIB núm. 159, de 23 de novembre de 2019), actualment és orientador escolar (Conselleria d’Educació) i col·labora amb diferents entitats socials i sindicals. Entre els seus darrers articles publicats, podem destacar: Sánchez Llull, D. i Bielsa Zarzoso, C. (2022). Els reptes de les altes capacitats intel·lectuals (ACI) a les Illes Balears. Visió educativa. Temps d'Educació, 209-226; Sánchez Llull, D. (2022). Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a les Illes Balears. Manual bàsic per a famílies. Anuari de l'Educació de les Illes Balears, núm. 2022, p. 528-543; Sánchez Llull, D. (2022). Qualitat educativa, interins i l’abús de temporalitat a l’escola pública de les Illes Balears. Revista Catalana de Pedagogia, 21, 83-97; Sánchez Llull, D. i Piña González, C. (2020). Els trastorns emocionals greus a l’escola pública de les Illes Balears, Anuari de l’Educació de les Illes Balears, ISSN 1889-805X, núm. 2020, p. 274-297. Maria Isabel Sáez Font, Conselleria d'Educació i Formació Professional MARIA ISABEL SAEZ FONT. Palma, Mallorca, 1970. Llicenciada en Filosofia i Lletres per la UIB. Certificat d’aptitud pedagògica per la UIB. Experta en Dol en el cicle de la vida per l’Institut de Psicoteràpia Integrativa Relacional (IPIR-Barcelona). Experta en Competències Emocionals: Aplicacions Professionals (UIB). Actualment és auxiliar tècnica educativa per la Conselleria d’Educació i Formació Professional desenvolupant la seva tasca en atenció a l’alumnat TEA. A nivell social, és membre de l'associació Dando vida a la muerte, on realitza activitats de normalització del dol. Descargas PDF (Català) Publicado 2024-05-02 Cómo citar Sánchez LLull, D., & Sáez Font, M. I. (2024). Alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA) a les Illes Balears. Revista Catalana De Pedagogia, 25, 97–119. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150453 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 25 (2024): Ecopedagogía, mirada comprometida e integral para el desarrollo de la ciudadanía Sección Artículos de investigación Licencia Derechos de autor 2024 David Sánchez LLull, Maria Isabel Sáez Font Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0. La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.