Single assessment registration system: Analysis of applications at the Faculty of Education of the University of Barcelona Authors Mercedes Reguant Alvarez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-0830-7854 Francesc Martínez-Olmo Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9719-2808 Carolina Quirós Domínguez Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0001-7119-6926 Pilar Folgueiras Bartomeu Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0002-1343-0312 Nicole Stier Piera Universitat de Barcelona https://orcid.org/0000-0003-2279-3163 DOI: 10.2436/20.3007.01.219 Keywords: evaluation, single assessment, management, education, motivation, quality, university Abstract This study analyzes the process of applying for a single assessment at the Faculty of Education of the University of Barcelona. The aim is to systematize the procedure for applying for a single assessment in order to quantify the magnitude of the requests and determine the variables that influence them. We used a methodology based on the creation of a standardized application form and an automated database to record the information. Data was collected from over 3,600 applications during the 2023-2024 semesters. The results show a large number of requests, most of them motivated by scheduling conflicts due to jobs and other studies. The conclusions indicate the need to regulate this process to guarantee the quality of the single assessment, ensuring that it meets the same standards as continuous assessment and is capable of collecting appropriate learning outcomes. Downloads Download data is not yet available. References Casanova, M. A. (1999). Manual de evaluación educativa (5a ed.). La Muralla. Castañeda Rodríguez, C. S., Gálvez Mori, E. A., Luciano Sebastián, A., Rodríguez Álvarez, A. A., Torres Correa, R. E., i Valdivia Valderrama, J. (2023). Influencia de la implementación de un sistema ERP en la gestión académica universitaria: una revisión sistemática. Gestión de Operaciones Industriales, 1(2), 60-71. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RINGIND/article/view/4988 Castillo Arredondo, S., i Cabrerizo Diago, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. McGraw-Hill, Interamericana de España. Gros Salvat, B., i Cano García, E. (2021). Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 107-125. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28886 Hidalgo, N., i Murillo, F. J. (2016). Evaluación de estudiantes para la justicia social. Propuesta de un modelo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 159-179. https://doi.org/10.15366/RIEJS2016.5.2.008 Mateo, J., i Martínez, F. (2008). Medición y evaluación educativa. La Muralla. Monereo, C. (2018). De l’aprendre per ser avaluat a l’avaluació per aprendre: perspectives i prospectives. Reptes de l’Educació a Catalunya. Anuari 2018, 86, 86-128. Murillo, F. J., i Hidalgo, N. (2017). Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2972 Naranjo, M. (2005). L’avaluació dels alumnes amb dificultats en l’aprenentatge a l’àrea de matemàtiques a l’ESO: programes avaluatius i usos de l’avaluació [Tesi doctoral, Universitat de Barcelona]. http://www.tdx.cat/TDX-1230105-092529 Peña Caldera, V., i Valenzuela Galdames, M. (2024). Reflexiones sobre el ejercicio de la docencia y educación superior. Dykinson S.L. Popham, W. J. (2017). Classroom assessment. What teachers need to know. Pearson Education. Ríos-Muñoz, D., i Herrera-Araya, D. (2021). Contribución de la evaluación educativa para la formación democrática y transformadora de estudiantes. Educare, 25(3), 1-15. http://doi.org/10.15359/ree.25-3.40 Rodríguez Moreno, M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Laertes. Samboy, L. (2009). Evaluación de programas educativos a distancia. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo Sandoval Rubilar, P., Maldonado-Fuentes, A. C., i Tapia-Ladino, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2638 Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Direcció General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat. Sanmartí Puig, N. (2020). Evaluar y aprender: un único proceso. Ediciones Octaedro. Shepard, L. (2006). La evaluación en el aula. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Vallejo-Ruiz, M., i Molina-Saorín, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25. Villagra-Bravo, C., Mellado-Hernández, M. E., Leiva-Guerrero, M. V., i Sepúlveda-Silva, S. (2022). Prácticas evaluativas en la formación inicial de docentes: Un estudio self study colaborativo. Revista Sophia Austral, 28, 1-23. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222803 Downloads PDF (Català) Published 2025-05-05 How to Cite Reguant Alvarez, M., Martínez-Olmo, F., Quirós Domínguez, C., Folgueiras Bartomeu, P., & Stier Piera, N. (2025). Single assessment registration system: Analysis of applications at the Faculty of Education of the University of Barcelona. Revista Catalana De Pedagogia, 27, 99–114. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154222 More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Issue Vol. 27 (2025): Repensant l'educació: horitzons i desafiaments en la pedagogia Section Experience articles License Copyright (c) 2025 Mercedes Reguant Alvarez This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. The intellectual property of articles belongs to the respective authors. On submitting articles for publication to the journal Revista Catalana de Pedagogia, authors accept the following terms: Authors grant to Societat Catalana de Pedagogia (a subsidiary of Institut d’Estudis Catalans) the rights of reproduction, communication to the public and distribution of the articles submitted for publication to Revista Catalana de Pedagogia. Authors answer to Societat Catalana de Pedagogia for the authorship and originality of submitted articles. Authors are responsible for obtaining permission for the reproduction of all graphic material included in articles. Societat Catalana de Pedagogia declines all liability for the possible infringement of intellectual property rights by authors. The contents published in the journal, unless otherwise stated in the text or in the graphic material, are subject to a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs (by-nc-nd) 3.0 Spain licence, the complete text of which may be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en. Consequently, the general public is authorised to reproduce, distribute and communicate the work, provided that its authorship and the body publishing it are acknowledged, and that no commercial use and no derivative works are made of it. The journal is not responsible for the ideas and opinions expressed by the authors of the published articles.