Single assessment registration system: Analysis of applications at the Faculty of Education of the University of Barcelona

Authors

Keywords:

evaluation, single assessment, management, education, motivation, quality, university

Abstract

This study analyzes the process of applying for a single assessment at the Faculty of Education of the University of Barcelona. The aim is to systematize the procedure for applying for a single assessment in order to quantify the magnitude of the requests and determine the variables that influence them. We used a methodology based on the creation of a standardized application form and an automated database to record the information. Data was collected from over 3,600 applications during the 2023-2024 semesters. The results show a large number of requests, most of them motivated by scheduling conflicts due to jobs and other studies. The conclusions indicate the need to regulate this process to guarantee the quality of the single assessment, ensuring that it meets the same standards as continuous assessment and is capable of collecting appropriate learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Casanova, M. A. (1999). Manual de evaluación educativa (5a ed.). La Muralla.

Castañeda Rodríguez, C. S., Gálvez Mori, E. A., Luciano Sebastián, A., Rodríguez Álvarez, A. A., Torres Correa, R. E., i Valdivia Valderrama, J. (2023). Influencia de la implementación de un sistema ERP en la gestión académica universitaria: una revisión sistemática. Gestión de Operaciones Industriales, 1(2), 60-71. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RINGIND/article/view/4988

Castillo Arredondo, S., i Cabrerizo Diago, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. McGraw-Hill, Interamericana de España.

Gros Salvat, B., i Cano García, E. (2021). Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 107-125. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28886

Hidalgo, N., i Murillo, F. J. (2016). Evaluación de estudiantes para la justicia social. Propuesta de un modelo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 159-179. https://doi.org/10.15366/RIEJS2016.5.2.008

Mateo, J., i Martínez, F. (2008). Medición y evaluación educativa. La Muralla.

Monereo, C. (2018). De l’aprendre per ser avaluat a l’avaluació per aprendre: perspectives i prospectives. Reptes de l’Educació a Catalunya. Anuari 2018, 86, 86-128.

Murillo, F. J., i Hidalgo, N. (2017). Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2972

Naranjo, M. (2005). L’avaluació dels alumnes amb dificultats en l’aprenentatge a l’àrea de matemàtiques a l’ESO: programes avaluatius i usos de l’avaluació [Tesi doctoral, Universitat de Barcelona]. http://www.tdx.cat/TDX-1230105-092529

Peña Caldera, V., i Valenzuela Galdames, M. (2024). Reflexiones sobre el ejercicio de la docencia y educación superior. Dykinson S.L.

Popham, W. J. (2017). Classroom assessment. What teachers need to know. Pearson Education.

Ríos-Muñoz, D., i Herrera-Araya, D. (2021). Contribución de la evaluación educativa para la formación democrática y transformadora de estudiantes. Educare, 25(3), 1-15. http://doi.org/10.15359/ree.25-3.40

Rodríguez Moreno, M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Laertes.

Samboy, L. (2009). Evaluación de programas educativos a distancia. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Sandoval Rubilar, P., Maldonado-Fuentes, A. C., i Tapia-Ladino, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2638

Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Direcció General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat.

Sanmartí Puig, N. (2020). Evaluar y aprender: un único proceso. Ediciones Octaedro.

Shepard, L. (2006). La evaluación en el aula. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Vallejo-Ruiz, M., i Molina-Saorín, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25.

Villagra-Bravo, C., Mellado-Hernández, M. E., Leiva-Guerrero, M. V., i Sepúlveda-Silva, S. (2022). Prácticas evaluativas en la formación inicial de docentes: Un estudio self study colaborativo. Revista Sophia Austral, 28, 1-23. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222803

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Reguant Alvarez, M., Martínez-Olmo, F., Quirós Domínguez, C., Folgueiras Bartomeu, P., & Stier Piera, N. (2025). Single assessment registration system: Analysis of applications at the Faculty of Education of the University of Barcelona. Revista Catalana De Pedagogia, 27, 99–114. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154222