Creació del sistema de registre d’avaluació única: anàlisi de sol·licituds a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona

Autors/ores

Paraules clau:

avaluació, avaluació única, gestió, educació, motivació, qualitat, universitat

Resum

Aquest article presenta una experiència sistematitzada del procés de sol·licitud d’avaluació única a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona per tal de quantificar la magnitud de les sol·licituds i determinar les variables que hi incideixen. Es va emprar una metodologia basada en la creació d’un format estandarditzat per a la sol·licitud i una base de dades automatitzada per registrar la informació. Es van recollir dades de més de 3.600 sol·licituds durant els semestres de 2023-2024. Els resultats mostren una quantitat gran de peticions, la majoria motivades per incompatibilitats horàries degudes a treballs i altres estudis. Les conclusions indiquen que l’avaluació única constitueix una opció força rellevant i que, per tant, ha de regular-se per garantir que les estratègies i els instruments aplicats reuneixen les condicions de qualitat necessàries, i així assegurar que compleix els mateixos estàndards que l’avaluació contínua i que recull els resultats d’aprenentatge adequats.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Casanova, M. A. (1999). Manual de evaluación educativa (5a ed.). La Muralla.

Castañeda Rodríguez, C. S., Gálvez Mori, E. A., Luciano Sebastián, A., Rodríguez Álvarez, A. A., Torres Correa, R. E., i Valdivia Valderrama, J. (2023). Influencia de la implementación de un sistema ERP en la gestión académica universitaria: una revisión sistemática. Gestión de Operaciones Industriales, 1(2), 60-71. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/RINGIND/article/view/4988

Castillo Arredondo, S., i Cabrerizo Diago, J. (2006). Formación del profesorado en educación superior. McGraw-Hill, Interamericana de España.

Gros Salvat, B., i Cano García, E. (2021). Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: revisión sistemática. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 107-125. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28886

Hidalgo, N., i Murillo, F. J. (2016). Evaluación de estudiantes para la justicia social. Propuesta de un modelo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(2), 159-179. https://doi.org/10.15366/RIEJS2016.5.2.008

Mateo, J., i Martínez, F. (2008). Medición y evaluación educativa. La Muralla.

Monereo, C. (2018). De l’aprendre per ser avaluat a l’avaluació per aprendre: perspectives i prospectives. Reptes de l’Educació a Catalunya. Anuari 2018, 86, 86-128.

Murillo, F. J., i Hidalgo, N. (2017). Dime cómo evalúas y te diré qué sociedad construyes. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(1), 5-9. https://revistas.uam.es/riee/article/view/2972

Naranjo, M. (2005). L’avaluació dels alumnes amb dificultats en l’aprenentatge a l’àrea de matemàtiques a l’ESO: programes avaluatius i usos de l’avaluació [Tesi doctoral, Universitat de Barcelona]. http://www.tdx.cat/TDX-1230105-092529

Peña Caldera, V., i Valenzuela Galdames, M. (2024). Reflexiones sobre el ejercicio de la docencia y educación superior. Dykinson S.L.

Popham, W. J. (2017). Classroom assessment. What teachers need to know. Pearson Education.

Ríos-Muñoz, D., i Herrera-Araya, D. (2021). Contribución de la evaluación educativa para la formación democrática y transformadora de estudiantes. Educare, 25(3), 1-15. http://doi.org/10.15359/ree.25-3.40

Rodríguez Moreno, M. L. (2006). Evaluación, balance y formación de competencias laborales transversales. Laertes.

Samboy, L. (2009). Evaluación de programas educativos a distancia. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

Sandoval Rubilar, P., Maldonado-Fuentes, A. C., i Tapia-Ladino, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2638

Sanmartí, N. (2010). Avaluar per aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. Direcció General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat.

Sanmartí Puig, N. (2020). Evaluar y aprender: un único proceso. Ediciones Octaedro.

Shepard, L. (2006). La evaluación en el aula. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Vallejo-Ruiz, M., i Molina-Saorín, J. (2014). La evaluación auténtica de los procesos educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 64, 11-25.

Villagra-Bravo, C., Mellado-Hernández, M. E., Leiva-Guerrero, M. V., i Sepúlveda-Silva, S. (2022). Prácticas evaluativas en la formación inicial de docentes: Un estudio self study colaborativo. Revista Sophia Austral, 28, 1-23. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222803

Descàrregues

Publicat

2025-05-05

Com citar

Reguant Alvarez, M., Martínez-Olmo, F., Quirós Domínguez, C., Folgueiras Bartomeu, P., & Stier Piera, N. (2025). Creació del sistema de registre d’avaluació única: anàlisi de sol·licituds a la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. Revista Catalana De Pedagogia, 27, 99–114. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154222