L’ús del català als articles en la Revista d’Innovació i Recerca en Educació: una anàlisi crítica Autors/ores Francesc Martínez-Olmo Universitat de Barcelona, Barcelona https://orcid.org/0000-0002-9719-2808 Felipe González-Catalán Institut de Desenvolupament Professional, Universitat de Barcelona, Barcelona https://orcid.org/0000-0003-1153-1723 DOI: 10.2436/20.3007.01.228 Paraules clau: Diversitat lingüística, llengua minoritària, publicació científica, recerca educativa, suport institucional, traducció automàtica, català Resum L’ús del català en la publicació científica és essencial per mantenir la diversitat lingüística i preservar les llengües minoritàries. Publicar en català, especialment en àmbits com la innovació i la recerca educativa, com fa la Revista d’Innovació i Recerca en Educació (REIRE) de la Universitat de Barcelona, ofereix avantatges com la connexió amb la comunitat local i la normalització del català en la ciència. L’objectiu d’aquest article és explorar els avantatges i reptes de publicar en català, especialment en el camp de la innovació i la recerca en educació, descriure com ha evolucionat la freqüència del seu ús i discutir algunes possibles propostes.Des del 2008, REIRE ha publicat 300 articles, amb un 22 % en català. Tot i una tendència negativa en l’ús del català des del 2012 en aquesta revista, hi ha hagut repunts puntuals que indiquen un interès continuat per part dels autors. Per revertir aquesta situació, és necessari promoure estratègies de suport institucional per augmentar la presència del català en la publicació científica, incloent-hi, per exemple, l’ús de traducció automàtica per millorar l’accessibilitat i la visibilitat internacionals, tot i la limitació en la precisió de la traducció, especialment pel que fa al context cultural. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Francesc Martínez-Olmo, Universitat de Barcelona, Barcelona Departament de Mètodes d'Investigació i Diagnòstic en Educació Facultat d'Educació Referències Arenas-Castro, H., Berdejo-Espinola, V., Chowdhury, S., Rodríguez-Contreras, A., James, A. R. M., Raja, N. B., Dunne, E. M., Bertolino, S., Emidio, N. B., Derez, C. M., Drobniak, S. M., Fulton, G. R., Henao-Diaz, L. F., Kaur, A., Kim, C. J. S., Lagisz, M., Medina, I., Mikula, P., Narayan, V. P., … Amano, T. (2024). Academic publishing requires linguistically inclusive policies. Proceedings of the Royal Society B:Biological Sciences, 291(2018), 20232840. https://doi.org/10.1098/rspb.2023.2840 Bertranpetit i Busquets, J. (2023). L’ús científic del català: Una llengua normalitzada dins un context científic madur. Dins N. Dols (cur.). Usos socials del català: Informe de l’Institut d’Estudis Catalans, 87-95. https://doi.org/10.2436/15.7100.01.10 Cabezas Clavijo, Á. (2010). El español como idioma científico: Salto al vacío o salto a la red. Apuntes de Ciencia y Tecnología, 34, 11-13. Casals Andreu, D. (2018). Les llengües en la recerca universitària: Obtenció d’indicadors i estratègies de promoció del català en les publicacions. Dins M. A. Sànchez Fèrriz, i R. Mateu (cur.). La ciència en català: des del segle XII fins avui, 6, 43-50. https://doi.org/10.2436/15.2503.02.47 Casanova i Roca, J. (2023). L’ús del català en la pràctica científica: on centrar l’acció. Dins N. Dols (cur.). Usos socials del català: informe de l’Institut d’Estudis Catalans, 97-98. https://doi.org/10.2436/15.7100.01.11 Federation of Finnish Learned Societies, Committee for Public Information, Finnish Association for Scholarly Publishing, Universities Norway i European Network for Research Evaluation in the Social Sciences and the Humanities (2019). Helsinki initiative on multilingualism in scholarly communication. https://doi.org/10.6084/M9.FIGSHARE.7887059 Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament (2018). The language model of the Catalan education system. Language learning and use in a multilingual and multicultural educational environment. https://repositori.educacio.gencat.cat/bitstream/handle/20.500.12694/230/the_language_model_of_the_catalan_education_system_2018.pdf?sequence=4 Institut d’Estudis Catalans (2004). Perspectives del segle XXI: recerca i país [Declaració].https://www.iec.cat/institucio/entrada.asp?c_epigraf_num=10057 Márquez, M. C., i Porras, A. M. (2020). Science communication in multiple languages is critical to its effectiveness. Frontiers in Communication, 5. https://doi.org/10.3389/fcomm.2020.00031 Massaguer Comes, M., Flors-Mas, A., i Vila i Moreno, F. X. (2021). Informe sobre la publicació de la recerca en català. Impacte de la política lingüística en el sistema universitari 2020. Xarxa Vives d’Universitats. https://www.vives.org/book/informe-sobre-la-publicacio-de-la-recerca-encatala-impacte-de-la-politica-linguistica-en-el-sistema-universitari-2020/ Pons Parera, E. (2014). The position of Catalan in higher education in Catalonia. Dins F. X. Vila, i V. Bretxa (ed.). Language policy in higher education (p. 153-180). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783092765-009 Recerca i Universitats (2022). El Departament de Recerca i Universitats posa en marxa el Pla d’enfortiment del català per consolidar-ne l’ús com a llengua pròpia en el sistema de coneixement. Govern.cat. https://govern.cat/salapremsa/notespremsa/417847/departament-recerca-universitats-posa-marxa-pladenfortiment-del-catala-consolidar-ne-lus-llengua-propia-sistema-coneixement Santanach Suñol, J. (2023). Recerca, universitat i llengua catalana. Terminàlia, 28, 68-75. https://doi.org/10.2436/20.2503.01.197 Sivertsen, G. (2018). Multilingüisme equilibrat en ciència. BiD: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 40. https://doi.org/10.1344/BiD2018.40.24 Steigerwald, E., Ramírez-Castañeda, V., Brandt, D. Y. C., Báldi, A., Shapiro, J. T., Bowker, L., i Tarvin, R. D. (2022). Overcoming language barriers in academia: Machine translation tools and a vision for a multilingual future. BioScience, 72(10), 988-998. https://doi.org/10.1093/biosci/biac062 Stockemer, D., i Wigginton, M. J. (2019). Publishing in English or another language: An inclusive study of scholar’s language publication preferences in the natural, social and interdisciplinary sciences. Scientometrics, 118(2), 645-652. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2987-0 Descàrregues PDF Publicat 2025-11-03 Com citar Martínez-Olmo, F., & González-Catalán, F. (2025). L’ús del català als articles en la <i>Revista d’Innovació i Recerca en Educació</i>: una anàlisi crítica. Revista Catalana De Pedagogia, 28, 113–124. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154465 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 28 (2025): Tendències d’èxit, realitats emergents i noves expectatives en educació Secció Articles d'experiències Llicència Drets d'autor (c) 2025 Francesc Martínez-Olmo, Felipe González-Catalán Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.