Alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA) a les Illes Balears Autors/ores David Sánchez LLull Conselleria d'Educació i Formació Professional https://orcid.org/0009-0006-8222-4244 Maria Isabel Sáez Font Conselleria d'Educació i Formació Professional https://orcid.org/0009-0000-9896-6249 DOI: 10.2436/20.3007.01.206 Paraules clau: trastorn de l'espectre autista, TEA, Illes Balears, protocol, pautes educatives Resum En aquests darrers anys, l’escola pública de les Illes Balears ha experimentat un augment significatiu d’alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA). Per aquest motiu presentam una recerca investigadora que intentarà introduir-nos en el concepte actual de TEA i aprofundir en la seva evolució. Analitzarem com les dones TEA estan infradiagnosticades i com queda definit aquest trastorn dins les categories de les necessitats específiques de suport educatiu (NESE) segons la Llei orgànica de modificació de la llei orgànica d’educació (LOMLOE). Determinarem quines mesures de suport poden rebre dins l’escola pública i descriurem les diferents fases del seu protocol. Constatarem la seva prevalença, en l’àmbit escolar, i si hi ha un possible sobrediagnòstic. Finalment, enumerarem tots els professionals que poden actuar davant l’alumnat TEA, amb la qual cosa demostrarem que l’escola pública té prou recursos professionals, i donarem pautes educatives per millorar el seu procés d’ensenyament/aprenentatge. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a David Sánchez LLull, Conselleria d'Educació i Formació Professional Dr. DAVID SÁNCHEZ LLULL. Palma, Mallorca, 1973. Pedagog col·legiat núm. IB.552.17, Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la UNED, es va especialitzar en Orientació Escolar. Doctorat en Investigació i Innovació en Educació (UIB), ha analitzat les problemàtiques psicosocials que afecten el professorat de l’escola pública. Membre del Consell Escolar de Mallorca (BOIB núm. 159, de 23 de novembre de 2019), actualment és orientador escolar (Conselleria d’Educació) i col·labora amb diferents entitats socials i sindicals. Entre els seus darrers articles publicats, podem destacar: Sánchez Llull, D. i Bielsa Zarzoso, C. (2022). Els reptes de les altes capacitats intel·lectuals (ACI) a les Illes Balears. Visió educativa. Temps d'Educació, 209-226; Sánchez Llull, D. (2022). Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a les Illes Balears. Manual bàsic per a famílies. Anuari de l'Educació de les Illes Balears, núm. 2022, p. 528-543; Sánchez Llull, D. (2022). Qualitat educativa, interins i l’abús de temporalitat a l’escola pública de les Illes Balears. Revista Catalana de Pedagogia, 21, 83-97; Sánchez Llull, D. i Piña González, C. (2020). Els trastorns emocionals greus a l’escola pública de les Illes Balears, Anuari de l’Educació de les Illes Balears, ISSN 1889-805X, núm. 2020, p. 274-297. Maria Isabel Sáez Font, Conselleria d'Educació i Formació Professional MARIA ISABEL SAEZ FONT. Palma, Mallorca, 1970. Llicenciada en Filosofia i Lletres per la UIB. Certificat d’aptitud pedagògica per la UIB. Experta en Dol en el cicle de la vida per l’Institut de Psicoteràpia Integrativa Relacional (IPIR-Barcelona). Experta en Competències Emocionals: Aplicacions Professionals (UIB). Actualment és auxiliar tècnica educativa per la Conselleria d’Educació i Formació Professional desenvolupant la seva tasca en atenció a l’alumnat TEA. A nivell social, és membre de l'associació Dando vida a la muerte, on realitza activitats de normalització del dol. Descàrregues PDF Publicat 2024-05-02 Com citar Sánchez LLull, D., & Sáez Font, M. I. (2024). Alumnat amb trastorn de l’espectre autista (TEA) a les Illes Balears. Revista Catalana De Pedagogia, 25, 97–119. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/150453 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 25 (2024): Ecopedagogia, mirada compromesa i integral per al desenvolupament de la ciutadania Secció Articles de recerca Llicència Drets d'autor (c) 2024 David Sánchez LLull, Maria Isabel Sáez Font Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0. La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.