Actituds lingüístiques del professorat de llengües primeres i segones en formació. Caracterització del valencià estàndard i no estàndard

Autores/as

Palabras clave:

actituds lingüístiques, valencià, varietat estàndard / no estàndard, formació de professorat, tècnica d’aparellament de veus disfressades

Resumen

Aquest article analitza les percepcions i les actituds lingüístiques del futur professorat de castellà i valencià (estudiants del Màster Universitari en Professor/a d’Educació Secundària de la Universitat de València) envers les varietats estàndard i no estàndard del valencià. La investigació interpreta les dades recollides dels participants mitjançant la tècnica d’aparellament de veus disfressades (de l’anglés matched-guise technique) tenint en compte el grau d’identificació i d’ús que han assignat a les interaccions comunicatives, la consideració ideològica dels parlants d’una o altra varietat i la identificació de trets personals. Entre les conclusions, destaca la valoració generalitzada de la varietat estàndard (VE), que mostra la puntuació més alta, un prestigi i una consideració social superiors i una vinculació més estreta amb les habilitats comunicatives, i només és superada puntualment per la varietat no estàndard (VNE) en uns àmbits determinats, com ara la competència de socialització.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

M. Begoña Gómez-Devís, Universitat de València

Dept. Didàctica de la Llengua i la Literatura

ORCID 0000-0001-8829-9833 

Citas

Associació de Mestres Rosa Sensat (2022). Conclusions 57a Escola d’Estiu Rosa Sensat: El català a l’escola [en línia]. <https://www.rosasensat.org/wp-content/uploads/2022/07/Conclusions-EE57.pdf> [Consulta: febrer 2023].

Bellido Calduch, T. C. (2018). Estudio de los niveles de uso, valoración y actitudes lingüísticas hacia la lengua asturiana que muestran los futuros maestros: Implicaciones educativas y curriculares. Tesi doctoral. Universitat d’Oviedo.

Buzón, J. M.; Gómez-Devís, M.-B. (2020). «Llengües, jóvens i universitat: actituds lingüístiques a València ciutat i l’àrea metropolitana». Treballs de Sociolingüística Catalana [en línia], núm. 30, p. 75-96. <https://doi.org/10.2436/20.2504.01.161>.

Buzón, J. M.; Gómez-Devís, M.-B.; Gómez-Molina, J. R. (2017). Actitudes lingüísticas en Valencia y su área metropolitana: Estudio longitudinal y análisis de tendencias. València: Tirant lo Blanch.

Campos Bandrés, I. O. (2015). «Actitudes hacia el catalán del futuro profesorado aragonés de Educación Primaria». Sintagma: Revista de Lingüística, núm. 27, p. 43-59.

— (2020). «Estudio de las actitudes de los estudiantes de magisterio en Aragón hacia el catalán». Treballs de Sociolingüística Catalana [en línia], núm. 30, p. 265-280. <https://doi.org/10.2436/20.2504.01.171>.

Casesnoves, R.; Mas, J. A. (2016). «Usos lingüístics i ideologia: què fan els universitaris valencians?». Caplletra: Revista Internacional de Filologia, núm. 60, p. 113-139.

— (2017). «Ideology and language choice: Catalan-speaking university students». Sociolinguistic Studies, vol. 11, núm. 1, p. 107-129.

Casesnoves, R.; Mas, J. A.; Tudela, A. (2019). «Primary and secondary factors in language maintenance in a medium-sized community language: Catalan in Spain». International Journal of Bilingualism [en línia], vol. 23, núm. 2, p. 525-552. <https://doi.org/10.1177/1367006917745697>.

Generalitat Valenciana. Conselleria d’Educació, Cultura i Esport (2021). Enquesta: Coneixement i ús social del valencià: Síntesi de resultats [en línia]. <https://ceice.gva.es/documents/161863132/174616028/enquesta+ús+del+valencià+2021_web.pdf/6a3e6836-f136-bffc-8593-0381eedc297b?t=1674558043543> [Consulta: 11 febrer 2024].

Gimeno-Menéndez, F.; Gómez Molina, J. R. (2007). «Spanish and Catalan in the Community of Valencia». International Journal of the Sociology of Language, núm. 184, p. 95-107.

Gómez-Devís, M.-B.; Buzón, J.; Alandete, M. (2019). «Escuela y diversidad lingüística: estudio de las actitudes lingüísticas de los futuros docentes valencianos». Studia Romanica Posnaniensia [en línia], vol. 46, núm. 4, p. 135-147. <https://doi.org/10.14746/strop.2019.464.012>.

Gómez Molina, J. R. (2013). «Actitudes lingüísticas en la comunidad de habla bilingüe de Valencia». A: Montoya, B.; Mas, A. (ed.). ‘Studia linguistica in honorem’ Francisco Gimeno Menéndez. Alacant: Publicacions de la Universitat d’Alacant, p. 375-408.

González Benítez, R. (2021). Actitudes de posibles futuros docentes de ELE en la ULPGC hacia las variedades del español. Treball de fi de grau. Universitat de Las Palmas de Gran Canaria.

Ianos, M. A.; Huguet, À.; Janés, J.; Lapresta, C. (2017). «Can language attitudes be improved? A longitudinal study of immigrant students in Catalonia (Spain)». International Journal of Bilingual Education and Bilingualism [en línia], vol. 20, núm. 3, p. 331-345. <https://doi.org/10.1080/13670050.2015.1051508>.

Ianos, M. A.; Rusu, A.; Huguet, À.; Lapresta, C. (2020). «Implicit language attitudes in Catalonia (Spain): Investigating preferences for Catalan or Spanish using the implicit association test». Journal of Multilingual and Multicultural Development [en línia], vol. 44, núm. 3. <http://doi.org/10.1080/01434632.2020.1806857>.

Lambert, W. (1964). Social Psychology. Nova Jersey: Prentice Hall.

«Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià». Diari Oficial de la Generalitat Valenciana [en línia]. <https://dogv.gva.es/datos/2018/02/22/pdf/2018_1773.pdf> [Consulta: 28 febrer 2023].

«Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa». Diari Oficial de la Generalitat Valenciana [en línia]. <https://dogv.gva.es/datos/2024/06/28/pdf/2024_6326> [Consulta: juliol 2024].

López-Morales, H. (1989). Sociolingüística. Madrid: Gredos.

Manjón-Cabeza Cruz, A. (2020). «Valoraciones de futuros profesores de español hacia las variedades cultas de su lengua. Datos de Granada». Estudis de Lingüística de la Universitat d’Alacant [en línia], núm. 34, p. 131-152. <https://doi.org/10.14198/ELUA2020.34.6>.

Mas Miralles, A. (2018). «El valencià segons l’enquesta del SIES de 2015». Treballs de Sociolingüística Catalana, núm. 28, p. 127-145.

Sansó, C.; Petreñas, C.; Ianos, M. A.; Janet, J.; Huguet, À. (2020). «Análisis comparativo de las actitudes lingüísticas del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria en la Franja de Aragón y Cataluña». Revista de Psicología y Educación [en línia], vol. 15, núm. 1, p. 16-29. <https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.183>.

Schwart, N. (2008). «Attitude measurement». A: Crano, W. D.; Prislin, R. (ed.). Attitudes and attitude change. Nova York; Londres: Psychology Press, p. 41-60.

Vila, F. X.; Flors-Mas, A. (2018). «Com es troba el català?». A: Quer Bosor, J.; Rubio, Q. (coord.). El català al segle xxi: Un espai de trobada. Barcelona: Fundació Carulla, p. 18-25. (La Nadala)

Descargas

Publicado

2025-07-22