Projectes STEAM: aprenent per assaig i error Autors/ores Jordi Achón CESIRE Paraules clau: STEAM, didàctica, de l’error al coneixement, aprenentatge basat en problemes, pensar i fer un motor elèctric. Resum L’article és un resum de l’Assaig de didàctica, en el qual es proposa i es desenvolupa un model d’aprenentatge per assaig i error en entorns didàctics que aposten per la resolució de problemes i el treball per projectes STEAM (acrònim anglès de ‘ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques’) per a l’educació secundària obligatòria (ESO). A fi d’aconseguir la necessària empatia cognitiva amb l’alumnat, es presenta la teoria de la psicologia cognitiva de les tres ments (autònoma, executiva i reflexiva), les quals s’identifiquen en produccions cognitives de l’alumnat. Al mateix temps, aquesta teoria ens proporciona un marc fèrtil per a interpretar els errors dels alumnes i per a esbrinar les principals heurístiques que s’engeguen en els processos cognitius dels aprenentatges. Amb aquest marc teòric, s’elabora un model didàctic per a l’aprenentatge per assaig i error amb el qual s’exemplifica una activitat curricularsobre el motor elèctric.Paraules clau: STEAM, didàctica, de l’error al coneixement, aprenentatge basat en problemes, pensar i fer un motor elèctric. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografia de l'autor/a Jordi Achón, CESIRE Mestre d’educació secundària obligatòria i doctor en pedagogia. Col·laborador del CESIRE (Departament d’Ensenyament). Descàrregues PDF Com citar Achón, J. (2021). Projectes STEAM: aprenent per assaig i error. Revista De Tecnologia, (9), 62–70. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RTEC/article/view/149319 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Núm. 9 (2021) Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. Els autors, en el moment de lliurar els articles a la Revista de Tecnologia per a sol·licitar-ne la publicació, accepten els termes següents: Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Tecnologia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista de Tecnologia. Els autors responen davant la Societat Catalana de Tecnologia de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Tecnologia està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. Els continguts publicats a la revista estan subjectes (llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic) a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http:// creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així, doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obraderivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.