Trust and connection in the artificial intelligence educational ecosystem: From algorithmism to algoritharism Autores/as Neus Lorenzo Galés Universitat d'Andorra DOI: 10.2436/20.3007.01.208 Palabras clave: trust, evidence-based practice, EBP, practice-informed education, PIE, algorithmism, algoritharism, governance Resumen This paper addresses the role of trust and emotional connection in the learning process as a human mechanism for social construction, and its adaptation to an emerging educational ecosystem where artificial intelligence (AI) performs various teaching tasks and trend analysis. Likewise, it highlights widespread concerns about the arbitrariness and biases of algorithms in decision-making based on vast data archives (big data). Methodologically, this paper presents neither a case study nor experimental results based on events. Rather, it establishes a mindset that can open a field of future study. Descriptive analysis is used to detect terms, ideas and concepts that will provide elements for a further study of word frequencies and other linguistic analyses (usage of key words, etc.) to elaborate consciousness acquisition and social transformation processes. In sum, the paper discusses the role of trust in educational matters, from creating emotional bonds in the classroom to the institutional credibility conflict arising from the use of AI algorithms in decision-making to replace scientific evidence (acceptance of algorithmism) or the suspicion that AI arouses in terms of privacy, security, and impartiality (rejection of algoritharism). Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Citas Una selecció de les referències presentades Brenan, M. (2023). Americans' Confidence in Higher Education Down Sharply. Gallup Poll (Juny 2023). Gallup Poll Social Series. US. https://news.gallup.com/poll/508352/americans-confidence-higher-education-down-sharply.aspx Buitrago, A. G. R., & Estupiñán, L. Y. S. (2022). El valor de la confianza en la escuela. Revista de investigación en educación, 20(1), 40-57. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/3966 Cristant, S. (2020) Sobre la transformación de la opinión pública en la era de internet, p 184-2018. In Sabariego, J., Amaral, A.J., & Salles, E.B.C. (Coords.) (2020). Algoritarismos. São Paulo: Tirant lo Blanch. https://editorial.tirant.com/free_ebooks/9788418329715.pdf Doshi-Velez, F., & Kim, B. (2017). Towards A Rigorous Science of Interpretable Machine Learning. arXiv Preprint, arXiv:1702.08608. https://ar5iv.org/html/1702.08608 Edelman (2023), Edelman Trust Barometer. Navigating a polarized world. https://www.edelman.com/trust/2023/trust-barometer Empantallados y GAD3 (2024). Familias y escuelas ante la Inteligencia Artificial: El impacto de la IA en la educación en España. 2024. 5º Estudio de Empantallados y Gad3. https://empantallados.com/ia/ Felzmann, H., Fosch-Villaronga, E., Lutz, C., & Tamò-Larrieux, A. (2019). Transparency you can trust: Transparency requirements for artificial intelligence between legal norms and contextual concerns. Big Data & Society, 6(1), 2053951719860542. Disponible en: journals.sagepub.com Gibert, K. (2023). Explicabilitat o la inserció de la dada en el procés de decisió. Vídeo. AI & BIG DATA CONGRESS: Explicabilitat i confiança, claus per escalar la IA. Center for Investigation for Data Tech and Artificial Intelligence CIDAI, Youtube, (Minut 18’:19’’) 1:02:23. https://www.youtube.com/watch?v=7CveVRrAuNc Lorenzo, N., & Gallon, R. (2019). Smart Pedagogy for Smart Learning. En Didactics of Smart Pedagogy (pp. 41-69). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01551-0_3 Descargas PDF (English) Publicado 2024-11-01 Cómo citar Lorenzo Galés, N. (2024). Trust and connection in the artificial intelligence educational ecosystem: From algorithmism to algoritharism. Revista Catalana De Pedagogia, 26, 4–37. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/151534 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 26 (2024): La inteligencia artificial en la educación, una apuesta desde la pedagogía Sección Artículos de investigación Licencia Derechos de autor 2024 Neus Lorenzo Galés Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0. La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.