Confiança i connexió en l’ecosistema educatiu d’inteŀligència artificial: de l’algorisme a l’algoritarisme

Autors/ores

Paraules clau:

confiança, pràctica basada en l’evidència, EBP, educació basada en la pràctica, PIE, algorisme, algoritarisme, governança

Resum

Aquest article aborda el paper de la confiança i la connexió emocional en el procés d’aprenentatge com a mecanisme humà per a la construcció social, i la seva adaptació a un ecosistema educatiu emergent, on la inteŀligència artificial (IA) realitza diverses tasques docents i anàlisi de tendències. Així mateix, posa de manifest la preocupació generalitzada sobre l’arbitrarietat i els biaixos dels algorismes en la presa de decisions basada en vastos arxius de dades (big data). Metodològicament, aquest article no presenta ni un estudi de cas ni resultats experimentals basats en esdeveniments. Més aviat, estableix una mentalitat que pot obrir un camp d’estudi futur. L’anàlisi descriptiva s’utilitza per detectar termes, idees i conceptes, que proporcionaran elements per a un estudi més profund de les freqüències de paraules i altres anàlisis lingüístiques (ús de paraules clau, etc.) per elaborar processos d’adquisició de consciència i transformació social. En  resum, l’article analitza el paper de la confiança en  qüestions educatives: des de la creació de vincles  emocionals a l’aula fins al conflicte de credibilitat institucional derivat de l’ús d’algorismes d’IA en la presa de decisions per substituir l’evidència científica (acceptació de l’algorisme), o la sospita que desperta la IA en termes de privacitat, seguretat i imparcialitat (rebuig de l’algorisme).

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Una selecció de les referències presentades

Brenan, M. (2023). Americans' Confidence in Higher Education Down Sharply. Gallup Poll (Juny 2023). Gallup Poll Social Series. US. https://news.gallup.com/poll/508352/americans-confidence-higher-education-down-sharply.aspx

Buitrago, A. G. R., & Estupiñán, L. Y. S. (2022). El valor de la confianza en la escuela. Revista de investigación en educación, 20(1), 40-57. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/3966

Cristant, S. (2020) Sobre la transformación de la opinión pública en la era de internet, p 184-2018. In Sabariego, J., Amaral, A.J., & Salles, E.B.C. (Coords.) (2020). Algoritarismos. São Paulo: Tirant lo Blanch. https://editorial.tirant.com/free_ebooks/9788418329715.pdf

Doshi-Velez, F., & Kim, B. (2017). Towards A Rigorous Science of Interpretable Machine Learning. arXiv Preprint, arXiv:1702.08608. https://ar5iv.org/html/1702.08608

Edelman (2023), Edelman Trust Barometer. Navigating a polarized world. https://www.edelman.com/trust/2023/trust-barometer

Empantallados y GAD3 (2024). Familias y escuelas ante la Inteligencia Artificial: El impacto de la IA en la educación en España. 2024. 5º Estudio de Empantallados y Gad3. https://empantallados.com/ia/

Felzmann, H., Fosch-Villaronga, E., Lutz, C., & Tamò-Larrieux, A. (2019). Transparency you can trust: Transparency requirements for artificial intelligence between legal norms and contextual concerns. Big Data & Society, 6(1), 2053951719860542. Disponible en: journals.sagepub.com

Gibert, K. (2023). Explicabilitat o la inserció de la dada en el procés de decisió. Vídeo. AI & BIG DATA CONGRESS: Explicabilitat i confiança, claus per escalar la IA. Center for Investigation for Data Tech and Artificial Intelligence CIDAI, Youtube, (Minut 18’:19’’) 1:02:23. https://www.youtube.com/watch?v=7CveVRrAuNc

Lorenzo, N., & Gallon, R. (2019). Smart Pedagogy for Smart Learning. En Didactics of Smart Pedagogy (pp. 41-69). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01551-0_3

Descàrregues

Publicat

2024-11-01

Com citar

Lorenzo Galés, N. (2024). Confiança i connexió en l’ecosistema educatiu d’inteŀligència artificial: de l’algorisme a l’algoritarisme. Revista Catalana De Pedagogia, 26, 4–37. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/151534