Learning to think as a researcher-teacher-historian through local heritage. An experience in the Bachelor’s Degree in Primary Education

Authors

Keywords:

primary education, historical thinking, initial training, civic competence, higher education

Abstract

This article analyzes an innovative teaching experience carried out with the students of Bachelor’s Degree in Primary Education at the University of Lleida, focused on the Natural, Social and Cultural Environment Knowledge Area in accordance with the guidelines of Decree 175/2022 on the primary school syllabus. The new educational orientations demand that teachers should go beyond the reproduction of knowledge and teach pupils to think historically, questioning established narratives, using local sources and placing new protagonists at the center of the narrative. However, a deficiency is detected in the training of research skills among future teachers. To address this deficiency, an educational experience has been carried out with a twofold objective. On the one hand, future teachers should be aware of the importance of learning historically in order to understand current contexts. On the other hand, teachers should be trained to apply the historian’s methodology to their professional practice, encouraging critical reflection and civic awareness. This initiative not only ensures training in research skills, but also encourages critical reflection on the role of historical literacy in education, promoting the creation of new historical narratives while contributing to the formation of committed critical citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajuntament de Lleida. (2024). Projecte educatiu de ciutat. Paeria. https://educacio.paeria.cat/pec/PECABRIL2024ambimatgesilogo.pdf

Arias, L., i Egea, A. (2022). Didáctica de geografía e historia en educación primaria. Síntesis.

Ayuste, A., Ecofet, A., Payá, M., i Rubio, L. (2022). Desarrollo de competencias investigadoras en la formación inicial del profesorado: hacia la mejora de la práctica docente universitaria y escolar. Risei Academic Journal, 02(01), 74-82.

Barton, K., i Levstik, L. (2004). Teaching history for the common good. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Carretero, M. (2023). Pensamiento histórico e historia global: nuevos desafíos para la enseñanza. Dins I. Bellatti, C. Fuentes, P. Miralles i I. Sánchez (ed.). Las ciencias sociales y su didáctica: pensamiento histórico y educación democrática (p. 83-90). Octaedro.

Decret 175/2022, de 27 de setembre de 2022, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica (2022). Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, 8762, de 29 de setembre de 2022. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2022/09/27/175

Downey, M., i Long. K. A. (2016). Teaching for historical literacy. Building knowledge in the history of classroom. Routledge.

Egea, A., i Arias, L. (2018). ¿Qué es relevante históricamente? Pensamiento histórico a través de las narrativas de los estudiantes universitarios. Educação e Pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709168641

Eisner, E. (2002). The arts and the creation of mind. Language Arts, 80(5), 340-344.

Fontana, J. (2018). L’ofici d’historiador. Arcadia.

Fuentes, C., Albert, J. M., i Lima, L. (2023). La formación inicial y continua del profesorado de ciencias sociales. Dins I. Bellatti, C. Fuentes, P. Miralles i L. Sánchez (ed.). Las ciencias sociales y su didáctica. Pensamiento histórico y educación democrática (115-124). Octaedro.

Huber, G. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas. Revista de Educación, número extraordinari, 59-81.

Lladó, A. (2023). El papel del profesorado universitario español ante el nuevo modelo europeo de educación superior y el despliegue tecnológico en la docencia. Revista d’Internet, Dret i Política, 37. https://doi.org/10.7238/idp.v0i37.401765

Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, d’ordenació del sistema universitari. 2023. Boletín Oficial del Estado, 70, de 23 de març de 2023. https://www.boe.es/eli/es/lo/2023/03/22/2/con.

Maggio, M. (2018). Habilidades del siglo XXI. Cuando el futuro es hoy. Fundación Santillana.

Muñoz, I. (2006). El perfil del profesor en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Miscelánea Comillas, 64, 39-62.

Nussbaum, M. (2012). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz.

Parra, D., Sáiz, J., i Valls, R. (2018). Alfabetización mediática e histórica del futuro profesorado de historia. Dins J. Monteagudo-Fernández, A. Escribano-Miralles i C. J. Gómez-Carrasco (ed.). Educación histórica y competencias transversales: narrativas, TIC y competencia (p. 101-111). Editum.

Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment per assegurar-ne la qualitat (2021). Boletín Oficial del Estado, 233, de 29 de setembre de 2021. https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/09/28/822/con

Roca, G., i Gutiérrez-Ujaque, D. (2023). The historical space as a living museum: a situated and historical view as an axis of teaching innovation. Imago Temporis Medium Aevum, 17, 333-354.

Sáez-Rosenkranz, I., Sabido-Codina, J., i Prats, J. (2021). Memoria histórica e historia enseñada: construcciones simbólicas del futuro profesorado y su vínculo con la experiencia escolar. Tempo e Argumento, 13(33). http://dx.doi.org/10.5965/2175180313332021e0111

Santacana, J.; Martínez, T. i Sallés, N. (2017). El fracàs de l’ensenyament de la història de Catalunya i els inclusors en l’escola primària. Revista Catalana de Pedagogia, 12, 199-221.

Seixas, P. (2015). A model of historical thinking. Educational Philosophy and Theory, 49(6), 593-605. https://doi.org/10.1080/00131857.2015.1101363

Seixas, P. (2017). Historical consciousness and historical thinking. Dins M. Carretero, S. Berger i M. Grever (ed.). Palgrave handbook of research in historical culture and education (p. 59-72). Springer.

Seixas, P., i Morton, T. (2013). The big six historical thinking concepts. Nelson Education.

Thorp, R. (2020). How to develop historical consciousness through uses of history. A Swedish perspective. Historical Encounters. A journal of Historical Consciousness, Historical Cultures, and History Education, 7(1), 50-61.

Thorp, R., i Persson, A. (2020). On historical thinking and the history educational challenge. Educational Philosophy and Theory, 52(8), 891-901. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1712550

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Roca Cabau, G., & Gutiérrez-Ujaque, D. (2025). Learning to think as a researcher-teacher-historian through local heritage. An experience in the Bachelor’s Degree in Primary Education. Revista Catalana De Pedagogia, 27, 115–132. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/154137