Information literacy and reflective learning: from fake news to critical analysis of information sources in preservice teacher education

Authors

  • Azahara Cuesta García Universitat de Barcelona
  • Jessica Espitia Labrador

Keywords:

Alfabetització informacional, pensament crític, aprenentatge reflexiu, aprenentatge de llengües, formació inicial de professorat.

Abstract

La construcció de democràcies informades en la societat digital actual passa per la necessitat d’una alfabetització digital integral de la ciutadania que es basi en el desenvolupament d’habilitats informacionals i de pensament crític en paraŀlel al de les competències comunicatives. Les estratègies de cerca, selecció i anàlisi crítica de les fonts d’informació exerceixen un rol fonamental en el desenvolupament de la competència crítica i informacional, totes dues transversals en la formació del professorat. L’article descriu una proposta d’intervenció didàctica dissenyada en un context de formació inicial de mestres d’educació primària, sobre la base d’una anàlisi prèvia de dificultats trobades en relació amb la gestió de les fonts d’informació en el discurs expositiu. L’objectiu de la intervenció va ser estimular l’atenció sobre diverses estratègies de cerca, selecció i anàlisi crítica entre fonts diferents durant el procés d’escriptura d’un text expositiu acadèmic, motivant els estudiants a reflexionar sobre les seves pròpies habilitats informacionals, tant en textos no acadèmics (fake news) com en textos acadèmics. L’article presenta els resultats de l’experiència, pel que fa a l’ús de les fonts d’informació observable en els textos inicials i finals del professorat i les seves reflexions durant el procés d’escriptura.

Paraules clau: Alfabetització informacional, pensament crític, aprenentatge reflexiu, aprenentatge de llengües, formació inicial de professorat.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Azahara Cuesta García, Universitat de Barcelona

Professora associada del Departament d’Educació Lingüística i Literària de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. Investigadora predoctoral a proPIC Europa (Erasmus+) i membre del grup DIDAL (Dinàmiques d’Innovació Docent per a l’Aprenentatge de Llengües).

Jessica Espitia Labrador

Professora associada del Departament d’Educació Lingüística i Literària de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona.
A/e: jessicaespitia@ub.edu

Downloads

How to Cite

Cuesta García, A., & Espitia Labrador, J. (2020). Information literacy and reflective learning: from fake news to critical analysis of information sources in preservice teacher education. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 75–97. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146727

Issue

Section

Monographic issue. The relationship between school and democracy