Alfabetització informacional i aprenentatge reflexiu: de les fake news a l’anàlisi crítica de les fonts d’informació en la formació de mestres Autors/ores Azahara Cuesta García Universitat de Barcelona Jessica Espitia Labrador Paraules clau: Alfabetització informacional, pensament crític, aprenentatge reflexiu, aprenentatge de llengües, formació inicial de professorat. Resum La construcció de democràcies informades en la societat digital actual passa per la necessitat d’una alfabetització digital integral de la ciutadania que es basi en el desenvolupament d’habilitats informacionals i de pensament crític en paraŀlel al de les competències comunicatives. Les estratègies de cerca, selecció i anàlisi crítica de les fonts d’informació exerceixen un rol fonamental en el desenvolupament de la competència crítica i informacional, totes dues transversals en la formació del professorat. L’article descriu una proposta d’intervenció didàctica dissenyada en un context de formació inicial de mestres d’educació primària, sobre la base d’una anàlisi prèvia de dificultats trobades en relació amb la gestió de les fonts d’informació en el discurs expositiu. L’objectiu de la intervenció va ser estimular l’atenció sobre diverses estratègies de cerca, selecció i anàlisi crítica entre fonts diferents durant el procés d’escriptura d’un text expositiu acadèmic, motivant els estudiants a reflexionar sobre les seves pròpies habilitats informacionals, tant en textos no acadèmics (fake news) com en textos acadèmics. L’article presenta els resultats de l’experiència, pel que fa a l’ús de les fonts d’informació observable en els textos inicials i finals del professorat i les seves reflexions durant el procés d’escriptura.Paraules clau: Alfabetització informacional, pensament crític, aprenentatge reflexiu, aprenentatge de llengües, formació inicial de professorat. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a Azahara Cuesta García, Universitat de Barcelona Professora associada del Departament d’Educació Lingüística i Literària de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. Investigadora predoctoral a proPIC Europa (Erasmus+) i membre del grup DIDAL (Dinàmiques d’Innovació Docent per a l’Aprenentatge de Llengües). Jessica Espitia Labrador Professora associada del Departament d’Educació Lingüística i Literària de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona.A/e: jessicaespitia@ub.edu Descàrregues PDF Com citar Cuesta García, A., & Espitia Labrador, J. (2020). Alfabetització informacional i aprenentatge reflexiu: de les <i>fake news</i> a l’anàlisi crítica de les fonts d’informació en la formació de mestres. Revista Catalana De Pedagogia, 17, 75–97. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/146727 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 17 (2020) Secció Tema monogràfic. La relació entre l’escola i la democràcia Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.