Confiança i connexió en l’ecosistema educatiu d’inteŀligència artificial: de l’algorisme a l’algoritarisme
Paraules clau:
confiança, pràctica basada en l’evidència, EBP, educació basada en la pràctica, PIE, algorisme, algoritarisme, governançaResum
Aquest article aborda el paper de la confiança i la connexió emocional en el procés d’aprenentatge com a mecanisme humà per a la construcció social, i la seva adaptació a un ecosistema educatiu emergent, on la inteŀligència artificial (IA) realitza diverses tasques docents i anàlisi de tendències. Així mateix, posa de manifest la preocupació generalitzada sobre l’arbitrarietat i els biaixos dels algorismes en la presa de decisions basada en vastos arxius de dades (big data). Metodològicament, aquest article no presenta ni un estudi de cas ni resultats experimentals basats en esdeveniments. Més aviat, estableix una mentalitat que pot obrir un camp d’estudi futur. L’anàlisi descriptiva s’utilitza per detectar termes, idees i conceptes, que proporcionaran elements per a un estudi més profund de les freqüències de paraules i altres anàlisis lingüístiques (ús de paraules clau, etc.) per elaborar processos d’adquisició de consciència i transformació social. En resum, l’article analitza el paper de la confiança en qüestions educatives: des de la creació de vincles emocionals a l’aula fins al conflicte de credibilitat institucional derivat de l’ús d’algorismes d’IA en la presa de decisions per substituir l’evidència científica (acceptació de l’algorisme), o la sospita que desperta la IA en termes de privacitat, seguretat i imparcialitat (rebuig de l’algorisme).
Descàrregues
Referències
Una selecció de les referències presentades
Brenan, M. (2023). Americans' Confidence in Higher Education Down Sharply. Gallup Poll (Juny 2023). Gallup Poll Social Series. US. https://news.gallup.com/poll/508352/americans-confidence-higher-education-down-sharply.aspx
Buitrago, A. G. R., & Estupiñán, L. Y. S. (2022). El valor de la confianza en la escuela. Revista de investigación en educación, 20(1), 40-57. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/3966
Cristant, S. (2020) Sobre la transformación de la opinión pública en la era de internet, p 184-2018. In Sabariego, J., Amaral, A.J., & Salles, E.B.C. (Coords.) (2020). Algoritarismos. São Paulo: Tirant lo Blanch. https://editorial.tirant.com/free_ebooks/9788418329715.pdf
Doshi-Velez, F., & Kim, B. (2017). Towards A Rigorous Science of Interpretable Machine Learning. arXiv Preprint, arXiv:1702.08608. https://ar5iv.org/html/1702.08608
Edelman (2023), Edelman Trust Barometer. Navigating a polarized world. https://www.edelman.com/trust/2023/trust-barometer
Empantallados y GAD3 (2024). Familias y escuelas ante la Inteligencia Artificial: El impacto de la IA en la educación en España. 2024. 5º Estudio de Empantallados y Gad3. https://empantallados.com/ia/
Felzmann, H., Fosch-Villaronga, E., Lutz, C., & Tamò-Larrieux, A. (2019). Transparency you can trust: Transparency requirements for artificial intelligence between legal norms and contextual concerns. Big Data & Society, 6(1), 2053951719860542. Disponible en: journals.sagepub.com
Gibert, K. (2023). Explicabilitat o la inserció de la dada en el procés de decisió. Vídeo. AI & BIG DATA CONGRESS: Explicabilitat i confiança, claus per escalar la IA. Center for Investigation for Data Tech and Artificial Intelligence CIDAI, Youtube, (Minut 18’:19’’) 1:02:23. https://www.youtube.com/watch?v=7CveVRrAuNc
Lorenzo, N., & Gallon, R. (2019). Smart Pedagogy for Smart Learning. En Didactics of Smart Pedagogy (pp. 41-69). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-01551-0_3
Descàrregues
Publicat
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Neus Lorenzo Galés

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores.
Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:
- Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.