L'Ensenyament de les llengües a Catalunya : cap a un model català romanístic amb anglès com a llengua franca

Autors/ores

  • Martí Teixidó i Planas

Resum

A Catalunya hi ha una realitat sociolingüística com per a pensar un model d'ensenyament de llengües propi. Això s'ha fet respecte a les llengües catalana i castellana, però l'ensenyament de les llengües estrangeres adopta models generalitzats i ignora la base de competència lingüística assolida pels infants ja als cinc anys d'edat. L'autor proposa fer un diagnòstic i pronòstic pedagògic: convida els alumnes d'alta competència lingüística en dues llengües romàniques d'ús habitual a incorporar la llengua francesa, geogràficament pròxima, també romànica, abans d'iniciar l'aprenentatge de la llengua anglesa necessària per a tots com a llengua franca. Els alumnes que haguessin seguit aquest itinerari tindrien coneixement passiu (comprensió oral i lectora) del conjunt de llengües romàniques i sobre aquesta sòlida base s'endinsarien en l'aprenentatge de l'anglès igual o millor que companys que l'haurien iniciat dos cursos abans. Aquesta proposta pedagògica es pot justificar tant des de la psicologia com des de la neurobiologia i es correspon amb les anàlisis que s'aporten des de la sociolingüística, i per això l'autor proposa que sigui estudiada per un equip multidisciplinari.

Descàrregues

Publicat

2009-05-14

Com citar

Teixidó i Planas, M. (2009). L’Ensenyament de les llengües a Catalunya : cap a un model català romanístic amb anglès com a llengua franca. Revista Catalana De Pedagogia, 6, 77–91. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/49493.001

Número

Secció

Dossier: L'Any Internacional de les Llengües i l'Any Europeu del Diàleg Intercultural 2008