L’acompanyament a les transicions educatives com a política contra l’abandonament escolar prematur i millora de l’èxit
Paraules clau:
Acompanyament, transicions, millora de l’èxit escolar, abandonament escolar prematur, treball en xarxa.Resum
L’objectiu d’aquest article és il·lustrar i aportar elements de reflexió sobre la necessària col·laboració entre els centres escolars i els agents socioeducatius del territori, per a la millora de l’èxit educatiu i la reducció de l’abandonament escolar prematur. L’article presenta dues parts diferenciades. La primera descriu el marc conceptual i metodològic de l’acompanyament a les transicions, des d’una perspectiva biogràfica i de cicle de vida. La segona presenta algunes reflexions de l’autora a partir de dues experiències singulars que ha tingut l’oportunitat de seguir: el projecte «Ser Jove després de l’ESO: tutories d’acompanyament a les transicions adolescents», que des de l’any 2003 s’està realitzant a sis instituts públics de Terrassa, particularment centrat a oferir mesures de segona oportunitat, i el projecte FYEB com a programa preventiu, dut a terme a quatre instituts de les ciutats de Badia i Cerdanyola del Vallès, l’objectiu del qual és generar un canvi d’actituds en els joves incidint en la primera oportunitat. Finalment es presenten a manera de conclusió algunes reflexions sobre els beneficis d’aquests tipus de programes.
Paraules clau
Acompanyament; transicions; millora de l’èxit escolar; abandonament escolar prematur; treball en xarxa.
Descàrregues
Descàrregues
Com citar
Número
Secció
Llicència
La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores.
Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents:
- Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia.
- Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats.
- És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles.
- La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es.
- Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada.
- La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.