Dones i transmissió lingüística en llars d’origen immigrant . Impactes, reptes i oportunitats Autores/as Paquita Sanvicén-Torné Universitat de Lleida. CNL de Lleida Palabras clave: transmissió lingüística intergeneracional de mares a filles d’origen immigrant, joves universitàries d’origen immigrant, ús i aprenentatge del català. Resumen És reconegut que les pràctiques lingüístiques en el context familiar tenen un paper clau perquè una llengua sigui o no transmesa de pares a fills. En les llars d’origen immigrant amb infants i joves escolaritzats en català, la reproducció d’aquesta llengua va vinculada al grau de competència educativa i lingüística que tinguin els progenitors. Aquest article reflexiona sobre el rol matern en aquest escenari lingüístic. Alhora, s’aproxima a les problemàtiques vivencials que afecten mares i fills quan elles no entenen ni parlen català o quan persisteixen dificultats de comprensió no resoltes. Les dades són el resultat d’una microinvestigació exploratòria sobre una mostra reduïda de mares i filles. Les participants són dotze nord-africanes i llatinoamericanes assentades a Lleida des de fa gairebé una dècada o més, de diversos perfils formatius i coneixements de català. Quatre són mares que intenten desenvolupar el seu projecte personal. Les vuit restants són noies acabades d’entrar a la universitat i les mares respectives. Els resultats, recollits a partir d’un qüestionari de preguntes obertes, evidencien la necessitat d’investigar i identificar els condicionants i problemàtiques resultants de poder utilitzar o no el català. Constaten el paper decisiu de les mares i del domini que tinguin del català en el fet que aquest sigui, o no, usat i transmès de casa als joves. Alhora, les joves informants aporten arguments útils per tal que les mares d’origen immigrant sense motivació s’interessin per aprendre’l.Paraules clau: transmissió lingüística intergeneracional de mares a filles d’origen immigrant, joves universitàries d’origen immigrant, ús i aprenentatge del català. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Paquita Sanvicén-Torné, Universitat de Lleida. CNL de Lleida Doctora en Sociología. Professora de Sociología de la Universitat de Lleida. Departament de Geografia i Sociologia.Membre del Grupo d'Investigació Consolidat GESEC (Grup d'Estudis sobre Societat, Salut, Educació i Cultura) Fundadora i responsable del Seminari de Reflexió sobre Sociologia Contemporània.ORCID 0000-0003-4841-9153 Departament de Geografia i SociologiaUniversitat de LleidaORCID 0000-0003-4841-9153Seminari de Reflexió sobre Sociologia Contemporània (SERCS)Grupo de innovación ex-magistrales anónimos (Universidad de Alcalá) https://sites.google.com/site/exmagistralesanonimos/Directora del CNL de Lleida Descargas PDF (Català) Publicado 2016-07-22 Número Núm. 27 (2017): La transmissió lingüística intergeneracional Sección Secció monogràfica. La transmissió lingüística intergeneracional