El sesquilingüisme cooperatiu com a estratègia de comunicació pacífica. Un estudi a partir de l’experiència de joves pacifistes Autors/ores Violeta Caballero Caballero Instituto de la Paz y los Conflictos, Universitat de Granada https://orcid.org/0000-0002-1293-202X DOI: 10.2436/20.2504.01.226 Paraules clau: Sesquilingüisme cooperatiu, cultura de pau, estratègies de comunicació, pacifisme, observació participant Resum L’objecte d’estudi d’aquesta recerca són les pràctiques sociolingüístiques d’un grup de joves amb diferents perfils lingüisticoterritorials (monolingües, bilingües de Catalunya i bilingües de València). La investigació es desenvolupa durant una activitat formativa organitzada pel Centre Delàs d’Estudis per la Pau sobre cultura de pau i desarmament global. Partint de la base que totes les assistents es consideraven «pacifistes» en més o menys grau, el nostre objectiu principal ha estat descriure les estratègies de comunicació d’aquestes joves. Aquesta recerca és de caràcter interdisciplinari, ja que utilitza el marc teòric de la sociolingüística i els estudis per la pau. La metodologia de recerca és qualitativa i, com a sistema de recollida de dades, s’ha emprat l’observació participant. Com a resultat d’això, es va trobar que hi havia tres estratègies de comunicació: 1) el canvi total i durador de codi, 2) el canvi total i momentani de codi i 3) el canvi parcial de codi o sesquilingüisme cooperatiu. Tot i que es van reproduir certes normes socials en l’ús lingüístic a favor del grup monolingüe, a l’activitat es va observar una certa inclinació per la tercera estratègia. També es va determinar que existeix una relació estreta entre el sesquilingüisme cooperatiu i la cultura de pau, principalment, per dues raons; en primer lloc, aquesta és l’única de les estratègies de comunicació en què les dues parlants han de tenir un rol actiu en la conversa, i, en segon lloc, els parlants bilingües no han d’abandonar la seva llengua de preferència en detriment d’una altra. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Referències Boulding, Elise (1992). «The concept of peace culture». A: Eide, A. [et al.]. Peace and conflict after the Cold War, p. 107-133. UNESCO Studies on Peace and Conflict. — (2000). Cultures of peace: The hidden side of history. Nova York: Syracuse University Press. Fisas, Vicenç (1998). Cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona: Icaria. Garcés, Fernando (2007). «Las políticas del conocimiento y la colonialidad lingüística y epistémica». A: Castro-Gómez, S.; Grosfoguel, R. (ed.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, p. 217-243. Bogotà: Siglo del Hombre Editores. Hockett, C. F. (1958). A course in modern linguistics. [S. l.]: Oxford & IBH Publishing Co. Jociles Rubio, María Isabel (2018). «La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales». Revista Colombiana de Antropología [en línia], vol. 54, núm. 1, p. 121-150. <https://doi.org/10.22380/2539472x.386>. López Rivera, Juan (2013). «Aplicación del marco de los sistemas complejos adaptativos a un modelo de variación lingüística». Moenia [en línia], vol. 19, p. 5-24. <https://doi.org/10.15304/m.v19i0.1931>. Moreno Cabrera, Juan Carlos (2006). De Babel a Pentecostés: Manifiesto plurilingüista. Barcelona: Horsori. Mrva, Jan (2018). «Passive bilingualism within the Iberian Peninsula». Revista Colombiana de Educación, núm. 75, p. 215-242. Pérez Gómez, Dulce; Moreno Nery, Rosa (2019). «La investigación cualitativa: un camino para interpretar los fenómenos sociales». A: Mendoza González, J.; Esparragoza Bermejo, N. (coord.). Educación: Aportaciones metodológicas. Mèxic: Universidad de Oriente, p. 85-101. Piñeiro Aguiar, Eleder (2015). «Observación participante: una introducción». Revista San Gregorio [en línia], núm. especial 1, p. 80-89. <https://doi.org/10.36097/rsan.v0i0.116>. Sánchez Fernández, Sebastián [et al.] (2018). «La cultura de paz y los conflictos: implicaciones socioeducativas». Collectivus: Revistas de Ciencias Sociales [en línia], vol. 6, núm. 1, p. 235-250. <https://doi.org/10.15648/Coll.1.2019.13>. Saussure, Ferdinand de (1980). Curso de lingüística general. Madrid: Akal Universitaria. [1a ed., 1916] Vez, José Manuel (2009). «Educación lingüística y cultural para una ciudadanía diversa y diferente». Cultura y Educación: Culture and Education [en línia], vol. 21, núm. 4, p. 469-483. <https://doi.org/10.1174/11356400979000241>. Descàrregues PDF Publicat 22-07-2025 Número Núm. 35 (2025): El procés d’anglicització als territoris de llengua catalana Secció Secció miscel·lània