Competències i perfils professionals publicitaris actualitzats: revisió de la literatura i entrevistes a professionals del sector Autors/ores Cristina Sanchez-Sanchez Universitat Pompeu Fabra Carles Roca Cuberes Universitat Pompeu Fabra José Fernández-Cavia Universitat Pompeu Fabra Paraules clau: publicitat, digitalització, perfil professional, competència professional, revisió de la literatura, entrevista. Resum En aquesta recerca es realitza un mapa general de les tendències en perfils i competències professionals del sector de la publicitat, i s’identifica quins són nous i quins es mantenen però adopten un especial protagonisme en un context marcat per la irrupció de les noves tecnologies i la crisi econòmica i social. S’ha dut a terme una revisió de la producció científica recent i s’ha entrevistat un total de dinou professionals publicitaris. Els resultats mostren dues tendències en el sector: cap a l’extrema especialització en l’àmbit tecnològic o cap a la interdisciplinarietat. Els entrevistats assumeixen que la constant actualització dels seus coneixements en aquest àmbit és un assumpte totalment personal. Davant d’aquesta situació, l’educació superior a Espanya es troba amb el repte d’incorporar amb celeritat els coneixements necessaris per a crear professionals capaços de bregar en un entorn complex i eminentment digital.PARAULES CLAU: publicitat, digitalització, perfil professional, competència professional, revisió de la literatura, entrevista. Biografies de l'autor/a Cristina Sanchez-Sanchez, Universitat Pompeu Fabra Carles Roca Cuberes, Universitat Pompeu Fabra José Fernández-Cavia, Universitat Pompeu Fabra Descàrregues PDF Com citar Sanchez-Sanchez, C., Roca Cuberes, C., & Fernández-Cavia, J. (2017). Competències i perfils professionals publicitaris actualitzats: revisió de la literatura i entrevistes a professionals del sector. Comunicació. Revista De Recerca I d’anàlisi, 34(2), 55–75. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/TC/article/view/139372 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 34 Núm. 2: (novembre 2017) Secció Articles Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors. En el moment de lliurar els articles a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi per sol·licitar-ne la publicació, els autors accepten els termes següents: — Els autors cedeixen a la Societat Catalana de Comunicació (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública (incloent-hi la comunicació a través de les xarxes socials) i distribució dels articles presentats per a ser publicats a Comunicació. Revista de Recerca i d’Anàlisi , en qualsevol forma i suport, i per qualsevol mitjà, incloses les plataformes digitals. El Comitè Editorial es reserva els drets d’acceptar o de refusar els treballs presentats i, igualment, es reserva el dret de fer qualsevol modificació editorial que consideri convenient. De ser acceptada pels autors, aquests hauran de lliurar l’article amb els canvis suggerits. — Els autors responen davant la Societat Catalana de Comunicació de l’autoria i l’originalitat dels articles presentats. És a dir, els autors garanteixen que els articles lliurats no contenen fragments d’obres d’altres autors, ni fragments de treballs propis publicats anteriorment; que el contingut dels articles és inèdit, i que no s’infringeixen els drets d’autor de tercers. Els autors accepten aquesta responsabilitat i s’obliguen a deixar indemne la Societat Catalana de Comunicació de qualsevol dany i perjudici originats per l’incompliment de la seva obligació. Així mateix, han de deixar constància en els articles que enviïn a la revista de les responsabilitats derivades del contingut dels articles. — És responsabilitat dels autors obtenir els permisos per a la reproducció sense restriccions de tot el material gràfic inclòs en els articles, així com garantir que les imatges i els vídeos, etc., han estat realitzats amb el consentiment de les persones que hi apareixen, i que el material que pertany a tercers està clarament identificat i reconegut dins del text. Així mateix, els autors han d’entregar els consentiments i les autoritzacions corresponents a la Societat Catalana de Comunicació en lliurar els articles. — La Societat Catalana de Comunicació està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors. En tot cas, es compromet a publicar les correccions, els aclariments, les retraccions i les disculpes si escau. — Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. — La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors dels articles publicats.