Polítiques europees en educació i multilingüisme: el rol dels professors de llengües estrangeres

Autores/as

  • Miquel Strubell i Trueta

Resumen

L'article repassa els orígens de la política comunitària de foment de l'aprenentatge de llengües estrangeres, contextualitzant el procés en la progressiva creació de l'espai laboral europeu i les necessitats lingüístiques que han de facilitar la mobilitat dels treballadors. A continuació hom descriu sintèticament els canvis recents que hi ha hagut en la presència de les llengües estrangeres en els sistemes educatius i l'evolució dels resultats d'aquest ensenyament pel que fa als coneixements de la població general. També, arran d'un estudi encarregat per la Comissió, l'article presenta amb un cert detall el perfil del responsable darrer d'executar la política: el professor de llengües estrangeres. Com a conclusió principal, és evident que les competències de la Unió en aquest camp, per decisió dels estats membres, continuen essent molt limitades i que recomanacions ja molt antigues, com ara que els plans d'estudi per a la formació dels futurs professors de llengua incloguin una estada obligatòria d'estudi en un país que parla la llengua que ensenyaran, han tingut, en la pràctica, una incidència minsa. Tot i així, també és evident el pes creixent de les llengües (i especialment de l'anglès) en els plans d'estudi, ja des de primària, a quasi tot Europa.

Publicado

2009-05-14

Cómo citar

Strubell i Trueta, M. (2009). Polítiques europees en educació i multilingüisme: el rol dels professors de llengües estrangeres. Revista Catalana De Pedagogia, 6, 37–62. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/49491.001

Número

Sección

Dossier: L'Any Internacional de les Llengües i l'Any Europeu del Diàleg Intercultural 2008