Taller de Meditació i Literatura (TAMELIT), aplicació d’un programa de mindfulness en l’educació universitària

Autores/as

  • Arnau Vives Piñas Universitat de Barcelona (Barcelona)

Palabras clave:

Atenció plena, Mindfulness, literatura, educació universitària, meditació, comprensió lectora

Resumen

Aquest treball exposa el disseny, desenvolupament i avaluació del programa educatiu Taller de Meditació i Literatura (TAMELIT), basat en mindfulness (atenció plena) i el model de meditació del ioga i l’advaita, aplicats a la lectura i interpretació de textos literaris. La dispersió mental en la lectura és la problemàtica per a la qual proposem una solució des de la meditació. Partim de la premissa que desenvolupar l’atenció implica afavorir la lectura i comprensió d’un text, i la possibilitat de la seva recreació interior. Es va oferir com a activitat pròpia del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de Barcelona entre 2018 i 2019. Encara que els resultats no mostren canvis estadísticament significatius en el nivell global de mindfulness, l’anàlisi qualitativa sí que reporta millora d’habilitats relacionades. Es discuteixen els resultats i es proposa estandarditzar els protocols d’intervenció i d’avaluació per poder reproduir la investigació i aprofundir en l’abast de les intervencions de mindfulness en l’àmbit educatiu universitari.

Paraules clau: Atenció plena, mindfulness, literatura, educació universitària, meditació, comprensió lectora.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Arnau Vives Piñas, Universitat de Barcelona (Barcelona)

Personal investigador en formació al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la Universitat de Barcelona. Secretari de la revista Llengua & Literatura, de la Societat Catalana de Llengua i Literatura de l'IEC.

Descargas

Publicado

2021-04-12

Cómo citar

Vives Piñas, A. (2021). Taller de Meditació i Literatura (TAMELIT), aplicació d’un programa de <i>mindfulness</i> en l’educació universitària. Revista Catalana De Pedagogia, 20, 78–92. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148781

Número

Sección

Artículos de experiencias