Evolució del pràcticum d’educació social a la Universitat de Barcelona: de biennal a anual Autores/as Montse Freixa Universitat de Barcelona Ainoa Mateos Universitat de Barcelona Sandra Girbés Universitat de Barcelona Palabras clave: Pràcticum, educació social, reciprocitat, corresponsabilitat, biennal, anual. Resumen Durant el curs acadèmic 2019-2020 el pràcticum d’educació social de la Universitat de Barcelona va passar d’un model de pràctiques seqüenciat en dos cursos acadèmics (biennal) a un únic curs (anual), mantenint el model de reciprocitat i corresponsabilitat. Les veus dels diferents agents del pràcticum (supervisors i supervisores, tutors i tutores i alumnat) que demanaven que la seqüència formativa de les pràctiques es realitzés en un únic curs van ser el revulsiu del canvi. Aquesta transició al nou model s’ha vist marcada en el seu primer any d’implementació per la pandèmia de la COVID-19. En aquest article es presenten els resultats preliminars de la implementació i l’avaluació del pràcticum anual. Els resultats avalen l’adequació i la satisfacció amb el canvi de model tant per la majoria dels centres com pel professorat supervisor. Respecte a l’alumnat, alguns mostren la seva desavinença a cursar totes les hores en un sol curs. En l’àmbit de la gestió i la coordinació del pràcticum, el canvi de model permet definir i mantenir indicadors de qualitat del pràcticum. La reducció del nombre de places que cal cobrir ha possibilitat la revisió de l’oferta actual i ha permès mantenir només aquelles places que són tutoritzades per un professional de l’educació social.Paraules clau: Pràcticum, educació social, reciprocitat, corresponsabilitat, biennal, anual. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Biografía del autor/a Montse Freixa, Universitat de Barcelona Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron 171, Edifici Llevant, planta 2. Ainoa Mateos, Universitat de Barcelona Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron 171, Edifici Llevant, planta 2. Sandra Girbés, Universitat de Barcelona Departament de Didàctica I Organització Educativa. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron 171, Edifici Llevant, planta 2. Descargas PDF (Català) Publicado 2021-01-19 Cómo citar Freixa, M., Mateos, A., & Girbés, S. (2021). Evolució del pràcticum d’educació social a la Universitat de Barcelona: de biennal a anual. Revista Catalana De Pedagogia, 19, 24–38. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148386 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 19 (2021): Pràcticum i Educació Sección Artículos de experiencias Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.