Evolució del pràcticum d’educació social a la Universitat de Barcelona: de biennal a anual Autors/ores Montse Freixa Universitat de Barcelona Ainoa Mateos Universitat de Barcelona Sandra Girbés Universitat de Barcelona Paraules clau: Pràcticum, educació social, reciprocitat, corresponsabilitat, biennal, anual. Resum Durant el curs acadèmic 2019-2020 el pràcticum d’educació social de la Universitat de Barcelona va passar d’un model de pràctiques seqüenciat en dos cursos acadèmics (biennal) a un únic curs (anual), mantenint el model de reciprocitat i corresponsabilitat. Les veus dels diferents agents del pràcticum (supervisors i supervisores, tutors i tutores i alumnat) que demanaven que la seqüència formativa de les pràctiques es realitzés en un únic curs van ser el revulsiu del canvi. Aquesta transició al nou model s’ha vist marcada en el seu primer any d’implementació per la pandèmia de la COVID-19. En aquest article es presenten els resultats preliminars de la implementació i l’avaluació del pràcticum anual. Els resultats avalen l’adequació i la satisfacció amb el canvi de model tant per la majoria dels centres com pel professorat supervisor. Respecte a l’alumnat, alguns mostren la seva desavinença a cursar totes les hores en un sol curs. En l’àmbit de la gestió i la coordinació del pràcticum, el canvi de model permet definir i mantenir indicadors de qualitat del pràcticum. La reducció del nombre de places que cal cobrir ha possibilitat la revisió de l’oferta actual i ha permès mantenir només aquelles places que són tutoritzades per un professional de l’educació social.Paraules clau: Pràcticum, educació social, reciprocitat, corresponsabilitat, biennal, anual. Descàrregues Les dades de descàrrega encara no estan disponibles. Biografies de l'autor/a Montse Freixa, Universitat de Barcelona Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron 171, Edifici Llevant, planta 2. Ainoa Mateos, Universitat de Barcelona Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstic en Educació. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron 171, Edifici Llevant, planta 2. Sandra Girbés, Universitat de Barcelona Departament de Didàctica I Organització Educativa. Facultat d’Educació. Universitat de Barcelona. Passeig de la Vall d’Hebron 171, Edifici Llevant, planta 2. Descàrregues PDF Publicat 2021-01-19 Com citar Freixa, M., Mateos, A., & Girbés, S. (2021). Evolució del pràcticum d’educació social a la Universitat de Barcelona: de biennal a anual. Revista Catalana De Pedagogia, 19, 24–38. Retrieved from https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/148386 Més formats de citació ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descarregar citació Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 19 (2021): Pràcticum i Educació Secció Articles d'experiències Llicència La propietat intel·lectual dels articles és dels respectius autors i autores. Els autors/es en el moment de lliurar els articles a la Revista Catalana de Pedagogia per a sol·licitar-ne la publicació accepten els termes següents: Concedeixen a la Societat Catalana de Pedagogia (filial de l’Institut d’Estudis Catalans) els drets de reproducció, comunicació pública i distribució dels articles presentats per a ser publicats a la Revista Catalana de Pedagogia. Responen davant la Societat Catalana de Pedagogia, de l'autoria i l'originalitat dels articles presentats. És responsabilitat dels autors/es l’obtenció dels permisos per a la reproducció de tot el material gràfic inclòs en els articles. La Societat Catalana de Pedagogia, està exempta de tota responsabilitat derivada de l’eventual vulneració de drets de propietat intel·lectual per part dels autors/es. Els continguts publicats a la revista estan subjectes —llevat que s’indiqui el contrari en el text o en el material gràfic— a una llicència Reconeixement - No comercial - Sense obres derivades 3.0 Espanya (by-nc-nd) de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Així doncs, s’autoritza el públic en general a reproduir, distribuir i comunicar l’obra sempre que se’n reconegui l’autoria i l’entitat que la publica i no se’n faci un ús comercial ni cap obra derivada. La revista no es fa responsable de les idees i opinions exposades pels autors/es dels articles publicats.