Immigració, immersió en català i rendiment escolar: dos estudis revisats Autores/as Lluís Garcia Sevilla Institut d’Estudis Catalans Gemma Garcia Higón Professora d’educació primària i secundària jubilada Palabras clave: Immersió lingüística, català, immigrant, rendiment escolar, integració, cultura subjectiva. Resumen Després de repassar, aportant-hi dades empíriques, que la llengua del país és la porta d’entrada dels immigrants a la societat receptora, són revistats dos estudis sobre el reeiximent acadèmic i la immersió en català. El primer estudi examina els expedients acadèmics d’una escola vallesana d’educació general bàsica (EGB) des de set anys abans de la Llei del català del 1983 fins al curs 1983-1984. El segon és una enquesta sobre adaptació al país a estudiants de diversos instituts de les Balears, ja sota el règim de la Llei de normalització del català a les Balears del 1986. En ambdós casos hom relaciona els resultats acadèmics en funció de la llengua familiar (català o castellà) o dels indicadors d’integració. Com a conclusions: 1) L’adquisició de la llengua catalana no compleix una simple funció comunicativa sinó que principalment facilita l’adquisició de la cultura subjectiva del país. 2) La immersió escolar en català millora, com més va, més, els rendiments dels infants d’immigrants de la resta d’Espanya. 3) El progrés acadèmic, en instituts balears de secundària, està relacionat positivament i significativa amb l’ús de la llengua catalana i amb la integració dels alumnes a la cultura subjectiva del país.Paraules clau: Immersió lingüística, català, immigrant, rendiment escolar, integració, cultura subjectiva. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Cómo citar Garcia Sevilla, L., & Garcia Higón, G. (2018). Immigració, immersió en català i rendiment escolar: dos estudis revisats. Revista Catalana De Pedagogia, 13, 195–215. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/144657 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 13 (2018) Sección Tema monogràfic. Què s’aprèn mitjançant projectes? Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.