Repensar l’ensenyament de la religió des de la societat del coneixement Autores/as Francesc Torradeflot i Freixes Centre d’Estudi de les Tradicions Religioses, Barcelona. Secretari de l’Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós i responsable de l’Àrea de Diàleg Interreligiós del Centre UNESCO de Catalunya. Palabras clave: Religió, espiritualitat, educació interreligiosa, diversitat interreligiosa, cultura religiosa. Resumen El dinamisme intrínsec del fet religiós fa que sigui difícil de delimitar i, per tant, gairebé indefinible. Aquesta complexitat intrínseca s’ha exacerbat amb la liberalització recent i la pèrdua de patrimoni irreversibles del fet religiós, de les quals els fonamentalismes religiosos només són una manifestació extrema. Davant d’aquest batibull, proposo fer servir la definició funcional de les Nacions Unides que considera la religió com a cultura i que té un concepte de creença ampli i generós que permet acollir i incloure una gran diversitat de tradicions religioses i espirituals, i defugir qualsevol temptació de discriminació que pugui vulnerar l’esperit del dret humà fonamental a la llibertat de pensament, consciència i religió. A partir d’aquesta definició àmplia i de les propostes de diverses institucions internacionals, caldria replantejar la presència de la religió a l’escola espanyola i proposar-hi com a alternativa una cultura religiosa generalitzada des de criteris de rigor i d’empatia, especialment, si es vol garantir una societat pluralista i dialogant en la qual l’educació des del diàleg i en la sensibilitat espiritualitat tindran un paper integrador de l’ésser humà. També es podria superar la disjuntiva tradicional entre religió confessional i cultura religiosa amb una educació bàsica i general en el cultiu de l’espiritualitat.Paraules clau: Religió, espiritualitat, educació interreligiosa, diversitat interreligiosa, cultura religiosa. Descargas Los datos de descargas todavía no están disponibles. Descargas PDF (Català) Cómo citar Torradeflot i Freixes, F. (2015). Repensar l’ensenyament de la religió des de la societat del coneixement. Revista Catalana De Pedagogia, 8, 50–62. Recuperado a partir de https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/139245 Más formatos de cita ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Descargar cita Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX Número Vol. 8 (2011-2014) Sección Artículos de investigación Licencia La propiedad intelectual de los artículos es de sus respectivos autores. Los autores/as en el momento de entregar los artículos a la Revista Catalana de Pedagogia para solicitar su publicación aceptan los siguientes términos: Conceden a la Societat Catalana de Pedagogia (filial del Institut d'Estudis Catalans) los derechos de reproducción, comunicación pública y distribución de los artículos presentados para su publicación en la Revista Catalana de Pedagogia. Responden ante la Societat Catalana de Pedagogia, de la autoría y la originalidad de los artículos presentados. Es responsabilidad de los autores/as la obtención de los permisos para la reproducción de todo el material gráfico incluido en los artículos. La Societat Catalana de Pedagogia está exenta de toda responsabilidad derivada de la eventual vulneración de derechos de propiedad intelectual por parte de los autores/as. Los contenidos publicados en la revista están sujetos -a menos que se indique lo contrario en el texto o en el material gráfico- a una licencia Reconocimiento - No comercial - Sin obras derivadas 3.0 España (by-nc-nd) de Creative Commons, cuyo texto completo se puede consultar en http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca. Así pues, se autoriza al público en general a reproducir, distribuir y comunicar la obra siempre que se reconozca la autoría y la entidad que la publica y no se haga un uso comercial ni obra derivada. La revista no se hace responsable de las ideas y opiniones expuestas por los autores/as de los artículos publicados.